Wraz ze zmianą rozkładu jazdy w grudniu mają pojawić się na torach pociągi pasażerskie łączące Gliwice i Bytom. Jednak nie zatrzymają się ona nigdzie po drodze. PKP Polskie Linie Kolejowe w ramach ubiegłorocznego remontu trasy zleciło likwidację peronów na stacji Bytom Bobrek, znajdujących się tuż obok Kopalni Węgla Kamiennego Bobrek. Jak doszło do tak absurdalnej sytuacji?
- W kwietniu 2021 r. wpłynął wniosek Kolei Śląskich do grudniowego rozkładu jazdy pociągów 2021/2022 o uruchomienie przewozów pasażerskich na trasie Bytom – Gliwice. Natomiast założenia na realizację inwestycji na trasie Bytom – Gliwice powstawały dużo wcześniej, w latach 2016 – 2017. W związku z brakiem [wcześniejszej - red.] deklaracji organizatora przewozów o uruchomieniu połączeń Bytom – Gliwice, budowa peronów może być zrealizowana z przyszłych projektów inwestycyjnych - tłumaczy Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Zdaniem PKP PLK wyeksploatowane perony na stacji Bytom Bobrek nie zapewniłyby warunków do dobrej obsługi podróżnych. A przecież na polskiej sieci kolejowej wiele jest przystanków pasażerskich, gdzie z powodzeniem funkcjonują stare, wyeksploatowane perony, np. w Górzyńcu. Ba, nawet na odległym o kilka kilometrów przystanku Bytom Północ istnieją stare, wyeksploatowane perony - i tam pociągi Kolei Śląskich mogą się zatrzymywać.
- Inwestycja realizowana na stacji Bytom Bobrek zakładała rezerwę terenu pod nowy peron, odpowiadający współczesnym standardom. Dlatego poszerzone zostało międzytorze 1 i 2. Teren zapewni możliwość połączenia peronu z drogą biegnącą wiaduktem drogowym nad torami. Dzięki temu podróżni zyskają lepszy dostęp do kolei. Peron będzie mógł być zbudowany w ramach kolejnych projektów, jednak warunkiem jest zadeklarowanie organizatora przewozów o jego wykorzystaniu - dodaje Dorota Szalacha.
Po naszych monitach potrzebę odtworzenia peronów na przystanku przy KWK Bobrek dostrzegł bytomski magistrat.
- W ramach prowadzonych konsultacji w zakresie przebudowy linii 132 oraz uruchomienia połączenia Bytom - Gliwice został zgłoszony wniosek przez gminę Bytom o odtworzenie peronów na przystanku Bytom Bobrek. Możliwość ich odbudowy zostanie przeanalizowana pod kątem jego znaczenia komunikacyjnego prze PKP oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię - informuje Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Bytom Bobrek to tylko jeden z przystanków pasażerskich, na których profilaktycznie zlikwidowano perony pasażerskie. Podobnych przykładów można wskazać wiele. W latach 2010-2012 rozebrano perony na przystanku Katowice Murcki, przez który okazjonalnie jeżdżą pociągi pasażerskie. Podobny los spotkał perony w Szczekocinach, gdzie nie mogą się teraz zatrzymywać kursujące tamtędy stale pociągi pospieszne. Nie ma śladu po peronach na dawnym przystanku Dąbrowa Górnicza Huta Katowice, przez który w tym roku kursowały niektóre pociągi pasażerskie, m. in. z Kielc do Katowic.
Mimo kilkakrotnie ponawianych próśb, PKP PLK nie odpowiedziało na przesłane zapytanie o program likwidacji przystanków pasażerskich na kolei oraz o to, ile w tym roku ma być takich przystanków zlikwidowanych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.