Sejmowa Komisja do Spraw Energii, Klimatu i Aktywów Państwowych negatywnie zaopiniowała poprawkę Senatu, wykreślającą z ustawy o OZE artykuł o tym, że Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa (KOWR) może przekazywać grunty rolne z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa pod OZE w trybie bezprzetargowym m.in. spółkom Skarbu Państwa.
W ubiegłym tygodniu Senat przegłosował poprawki do nowelizacji ustawy o odnawialnych źródłach energii oraz niektórych innych ustaw.
Zasadnicza zmiana, jaką poparła większość senatorów polegała na wykreśleniu z przepisów noweli artykułu, który przewiduje, że KOWR będzie mógł w trybie bezprzetargowym przekazywać w dzierżawę m.in. spółkom Skarbu Państwa pod budowę OZE grunty rolne z Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa. Według części senatorów rozwiązanie to dawałoby szczególne przywileje spółkom Skarbu Państwa.
Podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji klimatu i środowiska wiceminister klimatu i środowiska Ireneusz Zyska wyjaśniał, że wykreślony przez Senat artykuł dotyczy wszystkich spółek, które posiadają infrastrukturę krytyczną w Polsce, a wśród nich nie ma tylko spółek Skarbu Państwa.
Sejmowa komisja pozytywnie zaopiniowała pozostałe poprawki Senatu do ustawy, które wynikały z uwag prawników senackich.
Nowelizacja ustawy zmienia definicję małej instalacji OZE, co ma ograniczyć obowiązki koncesyjne dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą w zakresie małych instalacji - m.in. poprzez podniesienie progu łącznej mocy zainstalowanej elektrycznej lub mocy osiągalnej cieplnej w skojarzeniu dla instalacji OZE określonej w ustawie.
W samej ustawowej definicji małej instalacji zwiększa się maksymalną moc zainstalowaną elektryczną z 500 kW do 1 MW, a maksymalną moc osiągalną cieplną w skojarzeniu - z 900 kW do 3 MW. W uzasadnieniu wskazano, że przedsiębiorcy posiadający koncesje, których instalacje spełnią nowe warunki, automatycznie zostaną przeniesieni do rejestru wytwórców energii w małej instalacji.
Ustawa zakłada też przedłużenie do 30 czerwca 2045 r. szeregu mechanizmów. Chodzi o: okres obowiązywania mechanizmu rozliczeń opustu w ramach systemu prosumenckiego; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej przez mikroinstalacje OZE działające poza systemem prosumenckim; obowiązek zakupu niewykorzystanej energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemów FIT oraz FIP; obowiązek zakupu energii elektrycznej po stałej cenie albo prawa do dopłaty do ceny rynkowej energii elektrycznej w ramach systemu aukcyjnego.
Zgodnie z regulacją minister właściwy ds. klimatu zyskuje delegację ustawową do wydania rozporządzenia określającego ilości i wartości energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, które mogą zostać sprzedane w drodze aukcji w latach kalendarzowych 2022-2026.
Ustawa przewiduje też zmiany w obszarze planowania przestrzennego. Zgodnie z obecnymi regulacjami instalacje OZE o mocy powyżej 100 kW powinny zostać uwzględnione w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego danej gminy i dalej w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.