Wykonawcę modernizacji końcówki drogi do dolnej stacji kolei linowej na Szyndzielnię w Bielsku-Białej wyłonił w przetargu komunalnym, bielski Miejski Zarząd Dróg. Firma z Warszawy złożyła ofertę, która opiewała na 11,5 mln zł - podało we wtorek MZD.
Na przetarg wpłynęło sześć ofert. Opiewały na kwoty od 8,69 mln zł do 15,7 mln zł. Najniższa została odrzucona przez komisję przetargową.
Realizacja inwestycji jest planowana na lata 2021-2023. Ma objąć końcowy odcinek al. Armii Krajowej o długości ok. 1,14 km. Przebiega on w rejonie kompleksu leśnego Parku Krajobrazowego Beskidu Śląskiego i ma charakter rekreacyjno-turystyczny. Będą więc tam obowiązywały ograniczenia w ruchu samochodów. Dopuszczony będzie tylko dla obsługi kolei linowej, pojazdów uprzywilejowanych oraz pojazdów osób niepełnosprawnych.
Inwestycja obejmuje ujednolicenie szerokości jezdni do wymaganych przepisami 5,5 m. Wzdłuż niej powstanie jednostronny chodnik o szerokości 2 m. W górnej części alei, czyli na odcinku pomiędzy pętlą autobusową a dolną stacją kolei linowej, szerokość ciągu pieszo-jezdnego będzie wynosiła 4,5 m.
Projektanci zaproponowali też zmianę funkcji obecnej płyty dolnej stacji kolejki linowej i wydzielenie tam miejsca gromadzenia się wycieczek, ławek, miejsca postojowego dla niepełnosprawnych oraz potrzebnej rowerzystom zjeżdżającym z licznych tu górskich tras rowerowych stacji napraw i mycia rowerów.
Projekt inwestycji uzyskał rządowe dofinansowanie w kwocie 8 mln zł.
Gondolowa kolej linowa na Szyndzielnię jest jedną z głównych atrakcji turystycznych Bielska-Białej. Powstała w 1953 r., ale została gruntownie zmodernizowana. Według szacunków skorzystało z niej kilkanaście milionów turystów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.