Spółka Tramwaje Śląskie wyemituje kolejne obligacje, które pozwolą sfinansować wkład własny do realizowanych inwestycji unijnych. Konsorcjum banków Pekao SA i BGK przy współudziale EBI zapewni w ten sposób do 496 mln zł.
Jak przypomniał we wtorek rzecznik TŚ Andrzej Zowada, pod koniec 2018 r. zarząd spółki Tramwaje Śląskie podpisał umowę emisji obligacji z konsorcjum banków Bank Pekao SA oraz Bank Gospodarstwa Krajowego, we współpracy z Europejskim Bankiem Inwestycyjnym. Zapewniła ona blisko 328 mln zł na finansowanie trwającego, wartego blisko 1,1 mld zł brutto unijnego projektu inwestycyjnego.
- Te pieniądze pozwoliły nam na realizację części zadań naszego projektu inwestycyjnego, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności - powiedział, cytowany we wtorkowej informacji, prezes TŚ Bolesław Knapik.- Przed nami jednak jeszcze wiele pracy w tym zakresie, a do ich realizacji potrzebujemy dalszych środków finansowych, stąd emisja kolejnego pakietu obligacji - dodał Knapik.
We wtorek przedstawiciele zarządów spółki Tramwaje Śląskie oraz Banku Pekao SA i Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali aneks rozszerzający wartość umowy o możliwość nowej emisji obligacji w wysokości 496 mln zł (poprzez dodanie nowych transz C i D). Ogółem umowa emisji została rozszerzona do 764,4 mln zł.
Jak podał w swojej informacji BGK, spółka Tramwaje Śląskie wyemituje obligacje warte 496 mln zł, które po połowie, czyli po 248 mln zł obejmą Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Bank Pekao. W finansowanie zostaną zaangażowane również środki pochodzące z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.
BGK, jako bank rozwoju, współpracuje z sektorem bankowym i tworzy rozwiązania korzystne dla społeczeństwa, które zwiększają komfort podróży w komunikacji miejskiej czy obniżają poziom hałasu w mieście. Finansowanie tak ważnych przedsięwzięć infrastrukturalnych wpisuje się w misję BGK, jaką jest wspieranie zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Polski. Poprzez takie transakcje poprawiamy jakość życia mieszkańców - powiedział, cytowany w komunikacie, wiceprezes BGK Włodzimierz Kocon.
- Finansowanie inwestycji dla mieszkańców lokalnych społeczności uznajemy za jedno ze swoich najważniejszych zadań, a nowoczesna komunikacja publiczna wpisuje się w nasze zaangażowanie społeczne i działania przyjazne dla środowiska. Z Tramwajami Śląskimi współpracujemy od lat i to już kolejna emisja obligacji, bardzo cieszymy się, że spółka ponownie nam zaufała - dodał wiceprezes Pekao Jerzy Kwieciński.
Obecna emisja obligacji jest już kolejną, zorganizowaną i gwarantowaną przez Pekao dla Tramwajów Śląskich. W 2012 r. Pekao i TŚ podpisały umowę na emisję obligacji w kwocie 320 mln zł, do której w 2015 r. dołączył EBI. Środki z tej emisji trafiły m.in. na zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów, na modernizację 75 pojazdów typu 105N, a także modernizację 63 km torowisk - w ramach poprzedniego unijnego projektu spółki.
Obecny projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej na terenie Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) składa się z trzech etapów. Został on oszacowany na ok. 885 mln zł kosztów kwalifikowanych netto (ok. 1,088 mld zł brutto; przy ok. 562 mln zł unijnego dofinansowania). Zakłada obecnie remonty ok. 100 km torowisk, budowę kilku kilometrów nowych linii, zakup 55 tramwajów oraz pojazdów specjalistycznych i ratunkowych.
Tramwaje Śląskie są jednym z największych operatorów sieci tramwajowych w Polsce. Spółka obsługuje 28 linii w 12 miastach. Łączna długość torowisk ciągnących się od Zabrza na Górnym Śląsku po Dąbrowę Górniczą w Zagłębiu Dąbrowskim to ponad 340 km toru pojedynczego (w tym niespełna 30 km w zajezdniach). Codziennie w dni robocze na trasy wyjeżdża ok. 200 wozów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.