Badania wykazują, że aż 70 proc. produktów jest kupowanych pod wpływem impulsu. Decyzje zakupowe podejmowane są często w jednym momencie, na przykład ze względu na wygląd opakowania, etykietę, cenę lub inne cechy charakterystyczne produktu.
Marketingowa funkcja opakowań
Opakowania produktów pełnią wiele różnorodnych funkcji, m.in. informacyjną, ochronną, edukacyjną i marketingową. Ta ostatnia ma naprawdę spore znaczenie, ponieważ konsument ocenia produkt zwykle na podstawie opakowania i jego cech, a także tego, co jest napisane na etykiecie. Ważna jest więc personalizacja opakowań i dbanie o to, aby były one skierowane do konkretnej grupy docelowej. Opakowanie staje się więc narzędziem oddziałującym na zmysły kupującego, jego emocje i przekonania. W końcu na rynku coraz ważniejsza jest konkurencyjność, a produktów i producentów jest coraz więcej.
Z jednej strony część zakupów przeniosła się do sieci, jednak w przypadku produktów spożywczych, kosmetyków i leków wiele osób wybiera jednak zakupy stacjonarne. Na podjęcie decyzji o zakupie danego artykułu w znacznym stopniu wpływa między innymi wielkość i kształt opakowania, jego kolorystyka, a także sama etykieta, opis oraz różnorodne grafiki. Jednocześnie konsumenci stają się coraz bardziej świadomi i sprawdzają skład produktu, opinie na jego temat, a także zwracają uwagę na aspekty ekologiczne oraz certyfikaty.
Jakie powinno być dobre opakowanie?
Dobre opakowanie powinno przede wszystkim chronić produkt. Spore znaczenie ma więc bezpieczeństwo, zwłaszcza w przypadku leków oraz artykułów spożywczych. Najlepiej jeśli opakowanie zapewnia proste otwieranie i zamykanie, albo na przykład trwały dozownik lub wysokiej jakości nakrętkę. To wszystko wzbudza zaufanie konsumenta i sprawia, że chętniej sięgnie on po dany produkt.
Ogromne znaczenie ma także dopasowanie opakowania do danej branży, jej przepisów prawnych oraz ogólnych reguł. Nie chodzi tutaj jednak o kopiowanie pewnych rozwiązań od innych producentów, tylko o to, aby klient od razu wiedział, do jakiej kategorii należy dany produkt. Ważne jest także dodanie na opakowaniu jakiegoś elementu charakterystycznego, na przykład logo firmy, nazwy albo grafiki. W ten sposób konsument od razu może dostrzec dany produkt na półce. Bardzo duże znaczenie ma wpasowanie się w oczekiwania grupy docelowej. Chodzi tutaj o to, aby zrozumieć, czego potrzebują konsumenci i na czym im zależy.
Ważne jest także to, aby stworzyć opakowanie ekologiczne, przeznaczone do recyklingu, które nie wpływa negatywnie na środowisko naturalne. Na etykiecie spore znaczenie ma odpowiednia hierarchia informacji – zwykle konsumenci zwracają uwagę tylko na niektóre aspekty, na przykład na pierwsze słowa lub najwyższą linijkę tekstu. Dobrze pokierować wzorkiem klienta i wskazać mu najważniejsze elementy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.