PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
22 czerwca 2021 10:15 Materiały prasowe 1,544 odsłon

Auta znów mogą stać się dobrem luksusowym

Według najnowszych planów Brukseli redukcja emisji CO2 w motoryzacji do 2030 r. ma wynieść aż 60 proc. Do 2035 r. ten próg zostanie podniesiony do 100 proc.
fot: Materiały prasowe

Do 2035 r. z unijnych ulic mają zniknąć samochody na olej napędowy i benzynę, a nawet hybrydy. Najnowszy pomysł Komisji Europejskiej uderzy w koncerny motoryzacyjne, które nie są przygotowane do takiej rewolucji. Dla ludzi oznacza to, że auta znów mogą stać się dobrem luksusowym - napisała w kmentarzu nadesłanym do portalu netTG.pl Izabela Kloc, poseł do Parlamentu Europejskiego, członek komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii.

Oficjalny dokument ma zostać opublikowany 14 lipca, ale coraz więcej medialnych „przecieków” potwierdza, że Bruksela debatuje nad zerową emisją dla samochodów sprzedawanych po 2035 r. Ujawnienie tych planów wywołało nerwowe reakcje, m.in. ze strony niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego, który od miesięcy ostrzegał przed takim ruchem Komisji Europejskiej.

 – To oznaczałoby nie tylko koniec silników spalinowych, ale także koniec hybryd plug-in – powiedziała Hildegard Müller, szefowa niemieckiego lobby samochodowego VDA.

Od kiedy Unia Europejska zdecydowała się na Zielony Ład i neutralność klimatyczną do 2050 r. było jasne, że ograniczenia emisyjne dotkną nie tylko przemysłu i energetyki, ale także motoryzacji. 

Nikt jednak nie przypuszczał, że tempo zmian ma być tak błyskawiczne. 

Obecnie, dla branży samochodowej obowiązuje plan redukcji emisji CO2  o 37,5 proc. do 2030 r. Dla wielu producentów samochodów i tak jest to pułap nieosiągalny, ponieważ nie mają odpowiednich technologii albo pieniędzy na ich wdrożenie. Nie zważając na te obawy, Komisja Europejska chce zrobić kolejny krok, a raczej skok do przodu. Według najnowszych planów Brukseli redukcja emisji CO2 w motoryzacji do 2030 r. ma wynieść aż 60 proc. Do 2035 r. ten próg zostanie podniesiony do 100 proc. 

Oznacza to, że przemysł samochodowy wejdzie w nową epokę lub – co bardziej prawdopodobne – pogrąży się w niewidzianym od dekad kryzysie. 

Motoryzacja jest nowym „zielonym” frontem, który chce otworzyć Bruksela, ale akurat w tej batalii trudno wskazać zwycięzców. Przedstawiciele branży alarmują, że nie są przygotowani do wymuszonego i błyskawicznego przejścia na samochody akumulatorowe. Nawet hybrydy, które uchodzą teraz za nowoczesne i ekologiczne, za 14 lat okażą się egzemplarzami muzealnymi. To nawet nie jest szybka transformacja, ale rewolucja w tempie Formuły 1. Niepokój potęguje też brak alternatywy dla „elektryków”. 

Bruksela nie ma planu „B” na wypadek problemów z ekologiczną modernizacją motoryzacji. 

Największe obawy budzi wpływ „zielonej” rewolucji na kieszenie użytkowników aut, czyli nas wszystkich, ponieważ samochody od dawna przestały być dobrem luksusowym, a stały się nieodzownym elementem życiowej aktywności. Motoryzacja jest branżą bardziej wrażliwą niż np. energetyka, gdzie państwo ma narzędzia ochrony obywateli przed podwyżkami cen prądu. We Francji wybuchły protesty „żółtych kamizelek” po niewielkiej podwyżce cen paliw. Jak zareagują ludzie, kiedy drastycznie podrożeją samochody? „Elektryki” nie są tanie, a po 2035 roku zniknie rynek używanych aut, dostępnych na każdą kieszeń. 

Data opublikowania kilkunastu nowych regulacji klimatyczno-energetycznych nie jest przypadkowa. 

14 lipca przypada rocznica rewolucji francuskiej. Można mieć wątpliwości co do trafności tej symboliki. Rewolucja francuska zniosła absolutyzm i porządek feudalnym, ale z drugiej strony była aktem barbarzyństwa i ludobójstwa na niesłychaną skalę w „oświeconej” Europie.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • KPTSC
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
W kwietniu postojowe w kopalni? Dyrekcja odpowiada
12 kwietnia 2024
35,885 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]