Na zlecenie władz samorządowych województwa kujawsko-pomorskiego przygotowana została koncepcja budowy linii tramwajowej z Torunia do Bydgoszczy przez gminę Zławieświelka. Czy plany te mogą pokrzyżować w przyszłości eksploatację węgla brunatnego ze znajdującego się w tamtym rejonie złoża Toporzysko-Czarnowo? Na razie za wcześniej jest na daleko idące wnioski.
Projektowana linia tramwajowa ma przebiegać śladem eksploatowanej w latach 1910-1966 jednotorowej linii kolejowej Toruń Północny - Toporzysko - Czarnowo koło Torunia. Była to ślepo zakończona trasa, która rozebrana została wkrótce po zakończeniu przewozów.
W rejonie dwóch ostatnich miejscowości leżących na trasie dawnej linii kolejowej usytuowane jest złoże węgla brunatnego Toporzysko-Czarnowo. Jak wynika z informacji zamieszczonych w serwisie Midas, jego powierzchnia wynosi 815 ha, głębokość spągu od 21,2 do 29,7 m, a miąższość od 1,3 do 5,9 m. Zidentyfikowano tam trzy pokłady.
Oprócz tego w pobliżu przewidywanej linii tramwajowej znajduje się złoże kopaliny pospolitej Zławieświelka I. Jego północna granica przebiega właśnie wzdłuż trasy dawnej linii kolejowej do Czarnowa.
Organy nadzoru górniczego nie dysponują obecnie informacjami, czy przewidywana inwestycja może kolidować z działalnością górniczą. Do końca maja br. do Okręgowego Urzędu Górniczego w Gdańsku nie wpłynął żaden wniosek dotyczący zaopiniowania planowanej budowy linii tramwajowej na terenie gminy Zławieś Wielka.
- Na terenie gminy Zławieś Wielka położonych jest kilka złóż kopalin oraz ustanowionych terenów górniczych, jednak brak informacji o dokładnym przebiegu planowanej trasy linii tramwajowej uniemożliwia wskazanie, czy przecina ona jakiekolwiek złoża lub tereny górnicze - informuje Anna Swiniarska-Tadla, rzecznik prasowy prezesa Wyższego Urzędu Górniczego w Katowicach.
Zagadnienia zagospodarowania terenów, na których zlokalizowane są udokumentowane złoża kopalin (złoża niezagospodarowane) oraz zlokalizowane są „tereny górnicze” (złoża zagospodarowane) regulują przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Organami administracji państwowej właściwymi w zakresie ochrony złóż kopalin niezagospodarowanych są właściwe organy administracji geologicznej, o których mowa w art. 156 ustawy Prawo geologiczno-górnicze, tj. minister właściwy do spraw środowiska, marszałkowie województw i starostowie.
Przewidywana linia tramwajowa ma być wąskotorowa, o rozstawie szyn 1000 mm. Tego rodzaju torowiska tramwajowe są bowiem użytkowane zarówno w Toruniu, jak i Bydgoszczy, a poza tym także m. in. w Elblągu i Grudziądzu.
Obecnie jedynym tramwajem międzymiejskim w Polsce kursującym przez gminę wiejską jest linia 41 z Łodzi przez Ksawerów do Pabianic. W przeszłości takich tras było więcej: 3 lutego 2018 r. pojechał ostatni tramwaj z Łodzi przez Zgierz do Ozorkowa, a 2 marca 2019 r. - ostatni tramwaj z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska. Na Górnym Śląsku po raz ostatni tramwaj z Bytomia do wsi Wieszowa w gminie Zbrosławice pojechał 1 maja 1983 r. Tramwaje na wieś docierały też w innych częściach Polski, np. do końca grudnia 1964 r. do położonej w Karkonoszach wsi Podgórzyn.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Redaktor Rzeczycki i jego fantasmagorie, ludzie złoci. to jest trybuna górnicza im. stanisława lema, bo nie wiem co większe science-fiction: ten tramwaj czy kopalnia węgla brunatnego tam?