Tauron Dystrybucja, spółka z grupy energetycznej Tauron, przyłączyła do sieci podstację trakcyjną Bochnia. Dzięki inwestycji za 58 mln zł w regionie kursować mogą szybkie pociągi Pendolino, zwiększone zostało też bezpieczeństwo energetyczne obszaru.
Jak poinformowała spółka we wtorkowym, 25 maja, komunikacie, cały projekt rozbudowy i przebudowy sieci energetycznej związanej z przyłączeniem obiektów PKP na obszarze Bochni trwał osiem lat.
Według przedstawicieli spółki, dzięki przyłączeniu do sieci podstacji trakcyjnej Bochnia - jednego z kluczowych elementów dla ciągów komunikacyjnych i kolejowych w regionie, możliwe będzie kursowanie składów Pendolino.
- Lata realizacji tego projektu 2013 -2021 pokazują, jak skomplikowane było to przedsięwzięcie logistycznie i organizacyjnie. Całość projektu wyceniana jest na ok. 58 mln zł - poinformował Jacek Duniec, dyrektor oddziału Tauron Dystrybucja w Tarnowie.
Ostatnio zrealizowane prace po stronie Taurona obejmowały budowę linii napowietrznej dwutorowej 110 kV na odcinku blisko 22 km wraz z przewodami odgromowymi. Równocześnie realizowana była przebudowa skrzyżowań istniejących linii, które kolidowały z inwestycją. Aby usprawnić prowadzone prace, zastosowano m.in. wynoszenie przewodów fazowych za pomocą drona.
Jak podano, przyłączenie podstacji Bochnia to jedna z siedmiu realizowanych przez oddział Tauron Dystrybucja w Tarnowie umów przyłączeniowych zawartych dla obiektów PKP. Pierwszym etapem prac po stronie spółki energetycznej było wybudowanie Głównego Punktu Zasilania (GPZ) Wygoda. Budowa obiektu trwała dwa lata i zakończona została w 2016 r. Obecnie GPZ Wygoda włączony jest do pracy sieci elektroenergetycznej Tauron Dystrybucja i zasila między innymi dużych klientów przemysłowych z obszaru Bochni.
Dalszy etap prac,to między innymi przebudowa jednotorowych linii napowietrznych 110 kV relacji GPZ Dunajcowa - GPZ Biadoliny - GPZ Brzesko - GPZ Wygoda na linię dwutorową.
Całe przedsięwzięcie było rozłożone na lata 2013-2021. Moc przyłączeniowa dla obiektu zapewnia zasilanie podstawowe oraz zasilanie rezerwowe, dzięki czemu zwiększona została pewność zasilania podstacji.
Realizacja przebudowy linii 110 kV w systemie zaprojektuj i wybuduj podzielona została na dwa odcinki: Biadoliny-Brzesko oraz Brzesko-Wygoda. Prace prowadziło dwóch różnych wykonawców, realizujących swoje zadania na zleconych odcinkach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.