Do końca września 2022 r. konsorcjum spółek z grupy NDI ma wyremontować torowisko linii tramwajowej nr 14 w centrum Mysłowic, a także sieci podziemne i ulice wzdłuż tego połączenia. W czwartek spółka Tramwaje Śląskie oraz władze miasta podpisały umowę na wykonanie inwestycji.
Przygotowane w poprzednich latach przedsięwzięcie pozwoli poprawić jakość bardzo zniszczonych dziś torów i ulic wzdłuż przecinającej śródmieście tramwajowej linii nr 14, która łączy mysłowicki dworzec kolejowy i centrum tego miasta z centrum Katowic.
Wspólnymi zamawiającymi są miejscowy magistrat (w części drogowej) oraz samorządowa spółka Tramwaje Śląskie (w części tramwajowej). Inwestorzy określają prace jako ewolucję torowo-drogową w centrum Mysłowic. Jej najważniejszymi elementami będą budowa dwutorowej linii tramwajowej w miejsce jednotorowej i budowa ronda w miejsce problematycznego skrzyżowania.
Prace obejmą modernizację i rozbudowę blisko 1,5-kilometrowego odcinka linii tramwajowej, która biegnie w jezdni ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców oraz pętli w sąsiedztwie dworca kolejowego i torowiska wydzielonego do mostu nad Przemszą. W sumie to prawie 5 km toru pojedynczego.
- Wyeksploatowana linia jednotorowa zastąpiona zostanie linią dwutorową, dzięki czemu znacząco zwiększy się przepustowość torowiska. To podstawowa zasada, która przyświeca nam w realizacji prac modernizacyjnych w całej Metropolii, by wszędzie tam, gdzie mamy linie jednotorowe, a gdzie jest techniczna możliwość i ekonomiczne uzasadnienie budowy linii dwutorowej, tak właśnie się stało - powiedział w czwartek prezes Tramwajów Śląskich Bolesław Knapik.
Wcześniej wykonawca będzie musiał zdemontować starą infrastrukturę. Stare słupy trakcyjne zostaną zastąpione nowymi, z przyłączem elektroenergetycznym i nową siecią trakcyjną, a prace obejmą także podstację Szopienice zasilającą sieć linii nr 14. Torowisko będzie wykonane w technologii tzw. szyny pływającej (szyny mocowane są elastyczną masą zalewową na bazie żywicy poliuretanowej w kanałach szynowych betonowych płyt torowych).
W zakresie miejskim jest m.in. przebudowa wszystkich pozostałych elementów infrastruktury: chodników i przejść dla pieszych, krawężników, jezdni, miejsc postojowych, zatok autobusowych, zieleńców, oświetlenia ulicznego i całej infrastruktury podziemnej (na etapie prac ziemnych po demontażu starej infrastruktury).
- Co niezwykle istotne dla wszystkich kierowców, przebudowane zostanie skrzyżowanie ulic Starokościelnej i Szymanowskiego z ul. Krakowską, czyli drogą krajową nr 79. Miejsce newralgiczne w Mysłowicach, generujące spore zatory drogowe, zostanie przekształcone w rondo, które na pewno zdecydowanie usprawni ruch kołowy - zapowiedział prezydent Mysłowic Dariusz Wójtowicz.
Zasygnalizował, że przez najbliższych kilkanaście miesięcy w centrum Mysłowic należy spodziewać się uciążliwych utrudnień. Na pewno warto, by kierowcy zawczasu pomyśleli o alternatywnych trasach, żeby ruch kołowy w sąsiedztwie placu budowy był możliwie jak najmniejszy i żeby wyrobić w sobie nawyk dojazdu do pracy czy szkoły inną trasą - wskazał Wójtowicz.
Władze miasta i przedstawiciele tramwajowej spółki zapewniają, że po zakończeniu prac cały ciąg ulic: Bytomskiej, Starokościelnej, Szymanowskiego i Powstańców - zyska nową jakość dla pasażerów tramwajów, ale też mieszkańców budynków wzdłuż linii tramwajowej, ograniczone zostaną bowiem wibracje i hałas przejeżdżających tramwajów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.