Łącznie 22 warianty rozwoju Kolei Metropolitalnej przedstawił wykonawca Wstępnego studium wykonalności Kolei Metropolitalnej 41 samorządom Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. W ostatnich dniach gminy GZM po raz pierwszy roboczo konsultowały te założenia.
O przebiegu konsultacji poinformował podczas środowych obrad zgromadzenia Metropolii przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak.
Kolej Metropolitalna to jeden z głównych projektów GZM - działającego od 2018 r. związku 41 samorządów, wśród którego ustawowych zadań jest transport publiczny. Wykonana przez ekspertów Politechniki Śląskiej czterowariantowa koncepcja uczynienia kolei kręgosłupem transportowym GZM była gotowa w styczniu 2019 r.; potem powstał jeszcze do niej suplement.
W sierpniu ub.r. GZM zamówiła wstępne studium wykonalności Kolei Metropolitalnej. Ma to być opracowanie, które uszczegółowi założenia zawarte w koncepcji, oceni ich zasadność, techniczne możliwości ich zastosowania oraz oszacuje koszty związane z realizacją.
Prace nad wartym łącznie 5,5 mln zł brutto opracowaniem, które przygotowuje spółka Databout (wcześniej WYG International) podzielono na etapy, aby w ich trakcie otrzymywać analizy częściowe. Mają one pozwolić rozpocząć prace w miejscach i aspektach, które są kluczowe dla dalszego rozwoju transportu szynowego w Metropolii.
- Wykonawca opracował etap trzeci (jeden z dziewięciu etapów prac nad wstępnym studium - PAP): definicje wariantów dla koncepcji docelowej. Wariantów powstało 22. Po konsultacjach niewątpliwie dojdzie jeszcze kilka i wszystkie one będą analizowane. Zebrane uwagi i propozycje będą wykorzystane w trakcie dalszych prac nad wstępnym studium wykonalności kolei - powiedział w środę Karolczak.
Jak wynika z opisu przedmiotu zamówienia wstępnego studium, celem trzeciego etapu jest zdefiniowanie wariantów rozwoju Kolei Metropolitalnej do dalszych prac. W tym etapie założono analizę dotychczasowych wniosków z koncepcji Kolei Metropolitalnej, studium dla komunikacji tramwajowej na obszarze GZM, a także innych dokumentów i opracowań.
Na tej podstawie przewidziano określenie korytarzy transportowych potencjalnie przeznaczonych do obsługi przez połączenia realizowane w ramach Kolei Metropolitalnej (w tym nowych korytarzy) oraz zbudowanie od 15 do 25 wariantów rozwoju Kolei Metropolitalnej poprzez wybór ze zbioru wszystkich korytarzy transportowych elementów tworzących dany wariant.
GZM zastrzegła, że określając korytarze transportowe, wykonawca powinien dopasować ich przebieg do specyfiki wybranego systemu technicznego (kolej konwencjonalna w ramach sieci PKP Polskich Linii Kolejowych lub innego zarządcy, metro, monorail, lekka kolej lub szybki tramwaj). Wypracowane warianty przekazano Metropolii do zaopiniowania oraz wprowadzenia poprawek i uwag.
Całe wstępne studium ma powstawać przez cztery lata. Będzie zawierało dwa rodzaje koncepcji rozwoju. Pierwsza powstaje w perspektywie półtora roku i obejmuje m.in. budowę nowych przystanków i zmiany lokalizacji istniejących. Ma odpowiadać na kwestie integracji z transportem zbiorowym i indywidualnym poprzez integrację rozkładów jazdy, uwzględnienie stacji przesiadkowych czy parkingów dla samochodów. Ma także zawierać symulacje zapotrzebowania na tabor oraz propozycje lokalizacji i wielkości zapleczy technicznych kolei.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.