Wniosek Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii o dofinansowanie zakupu 20 autobusów miejskich zasilanych wodorem został pozytywnie oceniony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej - podało biuro prasowe GZM.
Jak przekazała we wtorek rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska, pierwsze takie pojazdy mogłyby wyjechać w trasy na terenie Metropolii za około dwa lata. Warunkiem jest m.in. pozytywne zakończenie negocjacji, podczas których ustalony zostanie ostateczny zakres i warunki dofinansowania projektu.
Chodzi o koordynowany przez NFOŚiGW program Zielony Transport Publiczny, który w skali kraju ma zapewnić dotacje i pożyczki na poziomie łącznie 1,3 mld zł, przy udziale których samorządy miałyby kupić ponad 400 autobusów elektrycznych oraz wodorowych. W styczniu br. fundusz podał, że 33 samorządy złożyły w programie wnioski dotyczące zakupu łącznie 431 takich pojazdów.
Wodór to technologia o ogromnym potencjalnie, która w niedalekiej przyszłości ma szansę rewolucjonizować energetykę i transport publiczny - powiedział cytowany przez Rożnowską przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Tym bardziej cieszy nas informacja, że w perspektywie kilku najbliższych lat będziemy mieli szansę, jako jedni z pierwszych, uruchomić regularne połączenia autobusowe, które będą obsługiwane właśnie przez pojazdy napędzane wodorem - dodał Karolczak.
Rożnowska uściśliła, że choć wniosek Metropolii został pozytywnie oceniony, nie oznacza to jeszcze decyzji o przyznaniu dotacji. Ma ona zostać podjęta po zakończeniu negocjacji, podczas których ustalony zostanie ostateczny zakres i warunki dofinansowania projektu.
Przy wsparciu z Zielonego Transportu Publicznego GZM chciałaby kupić 20 pojazdów 12-metrowych, które mają obsługiwać pasażerów linii metropolitalnych. Według dołączonego do wniosku harmonogramu, dostawy pojazdów zaplanowane zostały na lata 2023 i 2024.
Autobusy wodorowe mają dołączyć do floty pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi, które już teraz obsługują pasażerów Zarządu Transportu Metropolitalnego. Obecnie takich pojazdów jest ponad 200, w tym na sprężony gaz ziemny - 149, z napędem hybrydowym - 41 i elektrycznym - 13.
Wkrótce ta liczba ma zwiększyć się o kolejne 66 autobusów o napędzie elektrycznym, które zostaną kupione przez GZM i samorządowe Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej w ramach innych programów dotacyjnych, a także o 15 autobusów oraz sześć trolejbusów hybrydowych.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.