Czy Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępni badaczom odkrytą na wiosnę sztolnię poszukiwawczą po kopalni węgla kamiennego? Jak dotąd nie podjęto w tej sprawie decyzji. Wiadomo natomiast, że fakt natrafienia na wyrobisko górnicze w trakcie drążenia tunelu przysporzy dodatkowych prac budowniczym drogi ekspresowej nr S3, łączącej Lubawkę ze Świnoujściem.
- Nie przypominamy sobie aby wcześniej miał miejsce taki przypadek. To pierwsza inwestycja GDDKiA z budowanym tunelem, gdzie natrafiono na sztolnie. Odkryta sztolnia powoduje konieczność wykonania dodatkowych zabezpieczeń, które wzmocnią obudowę tunelu. Dodatkowo analizowany jest system wyłączenia sztolni z użytkowania i zabezpieczenia na etapie eksploatacji tunelu. Decyzja w sprawie realizacji ewentualnych badań nie została jeszcze podjęta - informuje zespół prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad
Sztolnia odkryta została na początku kwietnia podczas drążenia tunelu TS-26, w jego południowej części. Dwunawowy tunel wykonywany jest między wsiami Sady Górne w gminie Bolków oraz Nowe Bogaczowice w gminie Stare Bogaczowice na Pogórzu Wałbrzyskim. Sztolnia ma około 1,5 m szerokości i około 2 m wysokości. Natrafiono na nią 2 m ponad spągiem drążonego tunelu. Stare wyrobisko górnicze wykonane zostało w zlepieńcu bez obudowy, ze stropem w kształcie sklepienia.
- Wyrobisko biegnie prostopadle do drążonego tunelu, około 300 metrów do wlotu. Dość szybko pojawiły się zdjęcia z odkrycia, do środka wszedł archeolog związany z Inwestorem i nadzór górniczy. Miejsce jest placem budowy, więc wejścia dla osób postronnych nie ma. Możliwe, że w czasie budowy S3 dojdzie jeszcze do podobnych odkryć, ponieważ dawniej ten teren był mocno eksploatowany górniczo. W pobliżu tunelu znajdują się na 2 inne, podobne wyrobiska, do których można wejść, są związane z poszukiwaniem złóż węgla - komentuje odkrycie Krzysztof Krzyżanowski, wrocławski prawnik i badacz wyrobisk górniczych, współautor serii książek Zapomniane podziemia.
Przypadki natrafienia na zapomniane wyrobiska górnicze przy okazji inwestycji infrastrukturalnych nie są w Polsce rzadkością.
- Do takich odkryć dochodzi stosunkowo często, zwłaszcza na terenie miast z przeszłością górniczą. W samym Wałbrzychu natrafiono na pozostałości górnicze kilka razy w ciągu ostatniego roku. Kilka dni temu na Wzgórzu Giedymina pomiędzy Wałbrzychem i Szczawnem-Zdroju natrafiono na zapomniany szyb głębokości trzydziestu metrów. Oczywiście, dla mnie takie wyrobisko ma wartość historyczną i jego poznanie jest ważne dla historii górnictwa rejonu wałbrzyskiego. Nie mam jednak złudzeń, ż budowa tunelu musi iść naprzód, więc wyrobisko zostanie zinwentaryzowane, sfotografowane i ponownie zamknięte, już chyba na zawsze - dodaje Krzysztof Krzyżanowski.
Tunel koło Nowych Bogaczowic ma być najdłuższym drogowym tunelem w polskich Sudetach i zarazem pierwszym wykonanym przez Polaków. W czasach niemieckich na terenie Sudetów leżącym w granicach Polski wykonane zostały trzy bardzo krótkie tunele: jeden bez obudowy w Piechowicach na drodze z centrum miasta do dzielnicy Michałowice oraz dwa na szosie łączącej Złotniki Lubańskie z zaporą i elektrownią wodną na Kwisie.
Droga ekspresowa S3 powstaje częściowo w wzdłuż dotychczasowej drogi krajowej nr 3, łączącej obecnie Świnoujście ze Szklarską Porębą. Odcinek od okolic Bolkowa przez Nowe Bogaczowice do Lubawki prowadzi zupełnie nowym śladem.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Tak a Rafałowi Romanikowi z kanału Wyprawy Leona nie pozwolili eksplorować wiec chcą jak najszybciej temat udusić.