Trzy specjalistyczne samochody tzw. pogotowia torowego zamówiła obsługująca komunikację tramwajową w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii spółka Tramwaje Śląskie. Przewoźnik ma je otrzymać w ciągu roku, płacąc 3,09 mln zł brutto.
Jak wynika z czwartkowej informacji rzecznika TŚ Andrzeja Zowady, tramwajowa spółka zawarła umowę w tej sprawie z firmą Copma Polska. Okazała się ona tańszym z dwóch oferentów w przetargu, w którym budżet zamówienia określono na 2,95 mln zł brutto. Spółka Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych zaproponowała cenę 3,32 mln zł brutto.
To już kolejny zakup pojazdów specjalistycznych w ramach zintegrowanego projektu modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko - Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego. To największy w historii Tramwajów Śląskich projekt inwestycyjny, współfinansowany przez Unię Europejską w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowiska.
W I etapie tego projektu TŚ kupiły już 3 pojazdy specjalistyczne, które zostały dostarczone przez producentów na początku ub. roku i od tego czasu pełnią służbę. 2 pojazdy sieciowe wyprodukował kosztem 2,94 mln zł brutto Przemysłowy Instytut Maszyn Budowlanych, a 1 torowy zbudowała za 0,91 mln zł brutto spółka Rafko Kuc.
- Zakup kolejnych 3 nowych pojazdów pogotowia torowego został ujęty w etapie III unijnego projektu. Inwestujemy w specjalistyczne pojazdy techniczne, żeby zdecydowanie poprawić efektywność działania służb technicznych, zwiększyć zakres prac możliwych do przeprowadzenia przez naszych pracowników, podnieść bezpieczeństwo i komfort pracy oraz zadbać o środowisko - wyliczył Zowada.
Zgodnie ze specyfikacją rozstrzygniętego przetargu, TŚ zamówiły trzy fabrycznie nowe pojazdy specjalne, przeznaczone do transportu materiałów, urządzeń oraz przewozu osób (brygady torowo-remontowe), usuwania skutków awarii i utrzymania płynności ruchu - poprzez wykonywanie przeglądów, prac naprawczych i konserwacji nawierzchni szynowo-drogowej.
W opisie przedmiotu zamówienia uściślono, że mają to być samochody o masie dopuszczalnej 18 ton i napędem na obie osie, zapewniające możliwość samodzielnej jazdy po szynach tramwajowych (z napędem niezależnym od kół samochodowych).
Na ich wyposażeniu muszą znaleźć się m.in. kontener transportowy ze stojakami na butle z gazami technicznymi i agregatem prądotwórczym, a także żuraw przeładunkowy. Pojazdy mają trafić na wyposażenie zajezdni w Katowicach-Zawodziu, Bytomiu-Stroszku oraz Gliwicach.
Trzeci etap unijnego projektu TŚ obejmuje - prócz zakupu trzech pojazdów torowych - także zakup szlifierki torowej i pojazdu specjalistyczno-ratunkowego oraz cztery zadania związane z przebudową infrastruktury tramwajowej.
Przedsięwzięcia infrastrukturalne to przebudowa torowisk tramwajowych w Katowicach: na ul. Obrońców Westerplatte - od ul. Korczaka do ul. Wańkowicza, torowiska wzdłuż ul. Chorzowskiej na odcinku od ul. Złotej do ul. Dębowej, wzdłuż trasy im. Nikodema i Józefa Reńców od ul. Wiśniowej do ul. Brackiej oraz na ul. 1 Maja i ul. Obrońców Westerplatte - od wiaduktu DK79 do Baterpolu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.