Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia przyjęła plan transportowy, który ma stać się podstawą funkcjonowania i rozwoju komunikacji publicznej na jej obszarze. Ma on także stać się bazą dla przygotowania metropolitalnego planu zrównoważonej mobilności miejskiej.
Za przyjęciem Planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla obszaru Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz gmin, z którymi zawarto porozumienie ws. powierzenia GZM zadania własnego gmin, tj. pełnienia funkcji organizatora publicznego transportu zbiorowego zagłosowali w środę członkowie zgromadzenia GZM.
To jeden z elementów zbliżania się do opracowania szerokiego planu zrównoważonej mobilności miejskiej, zawierający pakiet proponowanych działań, modyfikacji i inwestycji, dzięki którym mieszkańcy będą tracili mniej czasu na dojazdy - mówił podczas środowych obrad zgromadzenia przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak. Pierwsze i wstępne wyniki prac nad planem zrównoważonej mobilności miejskiej zostaną przedstawione podczas kilku najbliższych tygodni - zasygnalizował.
Zgodnie z informacjami przekazanymi przez GZM plan transportowy to ogólny dokument mający wyznaczyć najważniejsze kierunki i cele związane z rozwojem komunikacji publicznej na danym obszarze. Jego opracowanie jest potrzebne w kontekście m.in. ubiegania się o dofinansowanie nowych projektów i inwestycji np. z funduszy unijnych.
Celem planu transportowego, przygotowanego w perspektywie 2035 r., było m.in. sformułowanie założeń dotyczących organizowania usług publicznego transportu zbiorowego przez Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach (ZTM) w zakresie jakości i dostępności. Plan precyzuje też wizję rozwoju, szczególnie w zakresie: kształtowania oferty przewozowej, oczekiwanego modelu organizacji rynku i zapewnienia finansowania, a także wykorzystania alternatywnych źródeł energii oraz wskazania koniecznych inwestycji.
Opracowanie planu transportowego ZTM zamówił w czerwcu 2020 r. Wykonawcą zostało Stowarzyszenie Nostra. W listopadzie ub. roku projekt skierowano do konsultacji społecznych. Uwagi zgłosiły samorządy, organizatorzy transportu, organizacje pozarządowe i mieszkańcy.
W środę Karolczak zgłosił autopoprawkę do projektu planu transportowego wynikającą z wniosku samorządu Katowic, aby doprecyzować, że po wdrożeniu przez GZM systemu zliczania pasażerów (obecnie trwa przetarg) komunikacji publicznej, przedstawi ona do końca 2021 r. nowy model jej finansowania oparty o ten system. Plan przyjęto z tą poprawką.
Jak informowano podczas ubiegłorocznych konsultacji, każdego dnia do pracy poza teren swojego miasta i gminy wyjeżdża średnio co trzeci zatrudniony mieszkaniec Metropolii. W ciągu roku pasażerowie ZTM wykonują ponad 250 mln przejazdów, pokonując autobusami, tramwajami i trolejbusami ponad 100 mln km. Zarazem wystarczy czasem jedna, nawet drobna kolizja w centrum konurbacji, aby Metropolia stanęła w gigantycznym korku, przy czym wszystkich samochodów nie mieszczą już centra niektórych miast. Żeby temu przeciwdziałać, GZM pracuje nad planem rozwoju mobilności, w którym największą wagę będzie miał rozwój Kolei Metropolitalnej jako najefektywniejszego środka transportu.
Plan zrównoważonej mobilności miejskiej ma zebrać wszystkie propozycje działań, inwestycji i modyfikacji, które sprawiłyby, że mieszkańcy stracą mniej czasu na dojazdy. Metropolia zapewnia, że plan powstaje na gruncie badań nawyków i przyzwyczajeń mieszkańców związanych z przemieszczaniem się.
Wstępne badania w tym zakresie przeprowadzono we wrześniu ub. roku podczas Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Przedstawiciele GZM spotkali się z mieszkańcami siedmiu miast i rozmawiali o ich przyzwyczajeniach związanych z mobilnością. Kolejnym z elementów prac były konsultacje przyjętego teraz planu transportowego.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.