W ostatnim tygodniu lutego centra handlowe odwiedziło ok. 20 proc. mniej klientów niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - wskazała w czwartek Polska Rada Centrów Handlowych. Najniższa frekwencja dotyczyła małych sklepów.
Jak wskazuje Polska Rada Centów Handlowych, odwiedzalność centrów handlowych, w dni handlowe, w ostatnim tygodniu lutego utrzymywała się na bardzo wyrównanym poziomie i była o około 20 proc. niższa w porównaniu do analogicznego okresu w roku ubiegłym. Dodano, że średnia wartość wizyt klientów w lutym, centrach handlowych była niższa o 21 proc. w stosunku do wyników zanotowanych w roku poprzednim.
Z danych Rady wynika, że najmniej odwiedzin - do 10 pp. mniej w porównaniu do średniej - odnotowano w obiektach małych (do 20 tys. m kw. GLA) i w bardzo dużych centrach handlowych (powyżej 60 tys. mkw. GLA) - wskazała PRCH. Z kolei centra średnie (od 20 do 40 tys. m kw. GLA) i duże (od 40 do 60 tys. m kw. GLA) osiągnęły bardzo wyrównane wyniki z odświeżalnością niższą o ok. 15 - 17 proc. w porównaniu do ubiegłego roku. Średni tygodniowy tzw. footfall był w końcu lutego najniższy w regionach Wschodnim i Południowo-Zachodnim i był niższy o ok. 25 proc. w stosunku do ubiegłorocznego.
Jak wskazują dane o odświeżalności nieprzerwane działanie jest dużo bezpieczniejsze niż okresowe zamykanie części sklepów w centrach handlowych, ponieważ pozwala na rozłożenie ruchu klientów i nie generuje gwałtownych skoków liczby wizyt spowodowanych ograniczaniem dostępu do pełnej oferty galerii handlowych - zwraca uwagę, cytowany w informacji prasowej, Krzysztof Poznański z Polskiej Rady Centrów Handlowych. Jego zdaniem stabilność i przewidywalność działania obiektów handlowych pozwala klientom robić zakupy na bieżąco, co ułatwia kontrolowanie liczby osób przebywających w placówkach handlowych i zapewnienie dystansu społecznego.
Rada zwróciła uwagę, że średnia odwiedzalność galerii w lutym była niższa o 21 proc. w porównaniu do ubiegłorocznego poziomu wskaźnika PRCH Daily Footfall Index.
Zapewniono, że galerie handlowe funkcjonują z zachowaniem najwyższych standardów sanitarnych. W centrach handlowych regularnie odbywają się kontrole przedstawicieli policji i stacji sanitarno-epidemiologicznych - wskazano. Dodano, że według informacji zebranych od członków PRCH kontrole potwierdzają zachowanie standardów bezpieczeństwa sanitarnego.
W opinii PRCH nieprzerwane funkcjonowanie centrów handlowych w warunkach wysokiego reżimu sanitarnego, umożliwia klientom realizację potrzeb na bieżąco i jednocześnie daje szansę na przetrwanie przedsiębiorcom z branży handlowej.
Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) jest stowarzyszeniem not-for-profit, zrzeszającym ponad 200 firm działających w branży miejsc handlu i usług.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.