PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
21 lutego 2021 11:00 Trybuna Górnicza autor: Aldona Minorczyk-Cichy

Coraz więcej elektryków i jeszcze więcej stacji ładowania

2020 rok był dla elektromobilności rekordowy, ten rok ma być jeszcze lepszy. Chociaż wciąż nie jest łatwo znaleźć na trasie stację ładowania
fot: Krystian Krawczyk

Wbrew sceptykom, samochodów z napędem elektrycznym przybywa, choć prawdą jest, że tempo tego przyrostu nie zachwyca.

Na koniec 2020 r. w kraju było zarejestrowanych 18875 osobówek z napędem elektrycznym. W ciągu ostatniego roku przybyło ich 9879. Z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, wynika, że to o 140 proc. więcej niż w 2019 r.

Jak podaje PSPA, aż 53 proc. z tej liczby stanowiły pojazdy w pełni elektryczne (BEV), pozostałe to hybrydy typu plug-in (PHEV). Elektrycznych dostawczaków i ciężarówek było na koniec ub.r. 839. Motorowerów i motocykli – 8 941. Autobusów elektrycznych było 430, o 201 zeroemisyjnych pojazdów więcej niż w 2019 r.

Co powoduje, że coraz bardziej lubimy elektryki? Na pewno nie jest to ich cena. Za to przekonują nas koszty. PSPA uruchomiło na swojej stronie porównywarkę. Wystarczy wybrać interesującą nas taryfę danego operatora systemu dystrybucyjnego (Enea, Energa, Innogy, PGE, Tauron), markę i model samochodu, deklarowany przebieg pojazdu oraz prognozowany udział ładowania EV w warunkach domowych. Mimo zmian, w 2021 r. ładowanie samochodu w domu jest bardziej opłacalne niż tankowanie pojazdów spalinowych.

I tak w przypadku kompaktowego Volkswagena ID.3, średniego rocznego przebiegu na poziomie 13 426 km oraz 80 proc. ładowań w domu, zapotrzebowanie na prąd dla samochodu wyniesie 1488 kWh. W analizowanych wariantach najkorzystniej wypadła taryfa G12. Koszt przejechania 100 km wynosi wówczas 7,4 zł. Porównywalny samochód z silnikiem spalinowym pokona ten dystans za ok. 30 zł. Koszt eksploatacji EV stanowi więc jedną czwartą kosztu użytkowania pojazdu konwencjonalnego.

Jest też kolejna dobra wiadomość – szybciej niż zakup elektryków rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec grudnia mieliśmy w kraju już 1364 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2641 punktów). Co trzecia z nich to szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), pozostałe to wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. Tylko w grudniu uruchomiono 40 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (109 punktów).

Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA, uważa, że rok 2020 był rokiem kilku rekordów w polskiej elektromobilności.

– Mimo niesprzyjających warunków zanotowaliśmy największy, jak do tej pory, wzrost liczby osobowych i dostawczych EV, a także elektrycznych autobusów. Rynek przyspieszył szczególnie mocno w grudniu, kiedy zarejestrowano aż 1771 osobowych BEV i PHEV i oddano do użytku ponad 100 ogólnodostępnych punktów ładowania. Zakładamy, że w 2021 r. rozwój zeroemisyjnego transportu będzie jeszcze bardziej dynamiczny – podkreślił.

Jego zdaniem, pozytywny wpływ na rynek e-mobility powinny wywrzeć m.in. nowelizacja Ustawy o elektromobilności, wprowadzenie E-taryfy, czy uruchomienie systemu wsparcia ze środków NFOŚiGW w obszarze pojazdów elektrycznych i infrastruktury.

 



 

 

Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GJEWB
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Górniczy związkowcy zwrócili się do minister przemysłu
16 kwietnia 2024
13,574 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]