PARTNERZY:
PATRONATY:

REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
26 stycznia 2021 10:08 Portal gospodarka i ludzie autor: TRz 1,593 odsłon

Kopalnia skorzysta z remontu trasy do Pyrzowic

Rozpoczęty w styczniu 2021 r. remont istniejącego odcinka linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie postrzegany jest przez pryzmat doprowadzenia kolei do lotniska Pyrzowice. To prawda, jednak nie należy zapominać i o tym, że na tej inwestycji zyska branża górnicza. W jej efekcie skróci się czas dojazdu do bocznicy w Siewierzu, użytkowanej przez Górnicze Zakłady Dolomitowe SA. Poza tym na trasę Tarnowskie Góry - Zawiercie będą mogły być kierowane pociągi z węglem, gdyż długość mijanek zostanie dostosowana do przyjmowania składów towarowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły w styczniu prace na odgałęzieniu linii 182 na terenie Zawiercia, gdzie trasa ta odchodzi od linii łączącej Zagłębie Dąbrowskie z Częstochową. W pierwszej kolejności, do końca 2021 r. mają zostać wykonane prace na terenie Zawiercia. Na tamtejszej stacji powstanie nowy peron trzeci oraz nowy tor. Przebudowa obejmie też m.in. urządzenia sterowania ruchem.

Po uzyskaniu pozwoleń na budowę front robót przeniesie się w połowie i pod koniec 2021 r. na teren powiatów będzińskiego i tarnogórskiego. Odczują ją także zmotoryzowani.

- Inwestycja obejmie 52 obiekty inżynieryjne, w tym budowę dwupoziomowych skrzyżowań m.in. z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice. Inwestycja obejmie m.in. wiadukt drogowy w ciągu leśnej drogi łączącej Brynicę z Żyglinem, [rozebrany - red.] wiadukt kolejowy w Miasteczku Śląskim nad drogą wojewódzką nr 908, zachowany zostanie obecny wiadukt w Siewierzu. Będzie bezpieczniej dzięki modernizacji 38 przejazdów kolejowo-drogowych - wymienia Katarzyna Głowacka z Zespołu Prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

Obecnie linia nr 182 istnieje tylko na odcinku między Zawierciem a Siewierzem, gdzie maksymalna prędkość to 20 km/godz. Fragment od Siewierza na zachód został przed laty rozebrany.

Wiadomo już, gdzie mają się zatrzymywać pociągi pasażerskie na liczącej 44,9 km trasie między Tarnowskimi Górami a Zawierciem. Będą to kolejno przystanki i stacje: Miasteczko Śląskie Centrum (6,800 km), Pyrzowice Lotnisko (18,256 km), Mierzęcice (22,193 km), Siewierz  (30,201 km), Poręba  (37,217 km) oraz Zawiercie Kądzielów (42,550 km).

Zlikwidowane zostaną dawne przystanki pasażerskie Miasteczko Śląskie Żyglin (8,126 km) - tam będzie mijanka, Miasteczko Śląskie Brynica  (12,431 km), Ożarowice  (16,547 km) oraz Mierzęcice Zawierciańskie  (19,800 km). Dlaczego nie będzie przystanku w Ożarowicach?          

- Gmina Ożarowice uzgadniała projekt rewitalizacji linii kolejowej nr 182 w zakresie występujących kolizji z drogami, sieciami itp. W sprawie rewitalizacji linii kolejowej organizowane były spotkania z mieszkańcami gminy oraz radnymi. Brak przystanku w Ożarowicach uwarunkowany jest względami technicznymi - stwierdza Grzegorz Czapla, wójt gminy Ożarowice.

Dwutorowe odcinki znajdą się w obrębie stacji Tarnowskie Góry, Pyrzowice Lotnisko, Siewierz, Poręba, Zawiercie. Na obu końcach linii czynne będą łącznice, umożliwiające wjazd na linię nr 182 także od strony stacji Kalety i Łazy. Linia będzie zelektryfikowana, lecz jednotorowa. Dwutorowe odcinki znajdą się w obrębie stacji Tarnowskie Góry, Pyrzowice Lotnisko, Siewierz, Poręba i Zawiercie. Do portu lotniczego pociągi będą jeździć z prędkością do 140 km/h, a towarowe do 80 km/h.

- Projekt ma także istotne znaczenie dla sprawnych przewozów towarowych. Linia będzie bardzo ważną trasą obsługującą bocznicę towarową CARGO MPL Katowice oraz dwie bocznice w Siewierzu. Pozytywnie wpłynie na transport towarów drogą kolejową i lotniczą. Pociągi towarowe przyspieszą do 80 km/h, linią pojadą też cięższe składy - dopuszczalny nacisk na oś ma wynieść 221 kN/oś. Po linii 182 prowadzony jest obecnie ruch towarowy od stacji Zawiercie do stacji Siewierz, bocznice są wykorzystywane w przez Górnicze Zakłady Dolomitowe SA oraz Electrolux Poland. Prowadzone prace nie wpływają na rozkładowy przejazd pociągów po linii Dąbrowa Górnicza – Zawiercie – Częstochowa, ani na ruch towarowy Zawiercie - Siewierz - wyjaśnia Katarzyna Głowacka z PKP PLK.

Wartość inwestycji „Rewitalizacja i odbudowa częściowo nieczynnej linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry – Zawiercie” to 660 mln zł netto, dofinansowanie unijne w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi ponad 500 mln zł. Zakończenie inwestycji zaplanowane jest w drugim kwartale 2023 r.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • WRPET
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Złe wiadomości z kopalń
20 kwietnia 2024
32,499 odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]