- Jednym z powodów do zadowolenia to fakt , że po 38 latach od oddania do użytku ostatniej linii tramwajowej, rozpoczęły się prace nad budową nowego odcinka w Sosnowcu, a niebawem ruszy budowa nowej linii w Katowicach – podkreślił w rozmowie z portalem netTG.pl Gospodarka i Ludzie BOLESŁAW KNAPIK, prezes Zarządu Tramwajów Śląskich.
Czy jest Pan zadowolony z komunikacji tramwajowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii?
Jestem zdania, że w tej branży zawsze jest coś do zrobienia i nigdy nie będę mógł powiedzieć, że jestem w stu procentach zadowolony. Ale nie będę ukrywał, że mamy sporo powodów do satysfakcji. Obsługujemy ponad 300-kilometrową sieć tramwajową położoną na terenie 13 miast, z których każde ma swoje problemy i oczekiwania, przy mocno zróżnicowanych możliwościach finansowych. Sukcesem jest już samo to, że udaje się nam co roku pogodzić potrzeby z możliwościami, choć niektóre decyzje o ograniczeniach bądź likwidacjach linii są dla nas bolesne. Na pewno możemy być zadowoleni z procesu inwestycyjnego, który zapoczątkowaliśmy w 2012 r.
Główne zadania tego procesu inwestycyjnego?
W jego ramach realizujemy już drugi projekt infrastrukturalny dofinansowany przez Unię Europejską, co pozwoli nam do 2023 r. gruntownie zmodernizować w sumie około 180 km torów, czyli znacznie ponad połowę wszystkich naszych torowisk. Rozpoczęliśmy też przygotowania do kolejnego projektu z nowej perspektywy unijnej, żeby kontynuować proces inwestycyjny. Kolejny powód do zadowolenia to rozpoczęty proces rozwojowy – po 38 latach od oddania do użytku ostatniej linii tramwajowej, rozpoczęły się prace nad budową nowego odcinka w Sosnowcu, a niebawem ruszy budowa nowej linii w Katowicach.
Cieszy także zakup prawie 100 nowych tramwajów oraz kilku pojazdów technicznych i utrzymania ruchu, a także fakt, że niemal 100 kolejnych wagonów przeszło lub przechodzi gruntowną modernizację, dając naszym pasażerom większy komfort podróży. Pracujemy ciężko, żeby odmienić komunikację tramwajową i przyciągnąć do niej pasażerów. W rekordowym 1983 r. tramwaje przewiozły ponad 350 mln pasażerów. Dziś taki wynik to nierealne marzenie, ale chcemy, by z roku na rok pasażerów przybywało – wówczas będę zadowolony.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.