Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego przyjęła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Głównym założeniem jest, by wszystkie przystanki komunikacji miejskiej - niezależnie od miejsca i rodzaju - oferowały pasażerom porównywalne standardy i jakość.
O przyjęciu dokumentu pod nazwą "Wytyczne dotyczące infrastruktury transportu zbiorowego" poinformował w poniedziałek Witold Trólka z biura prasowego Metropolii. Jak przypomniał, wytyczne są rekomendacjami dla gmin, które mają ułatwić im proces planowania i projektowania. Zastosowanie konkretnych rozwiązań będzie zależało od decyzji danej gminy.
- Przystanki to bardzo ważny element transportu publicznego. Od ich funkcjonalności, stanu oraz estetyki zależy, jak postrzegana jest komunikacja pasażerska. Są jednym z czynników wpływających na decyzje mieszkańców dotyczące wyboru tramwaju, autobusu czy trolejbusu jako alternatywy dla samochodu osobowego - wskazał, cytowany w informacji, członek zarządu GZM ds. transportu Grzegorz Kwitek.
Jak ocenił, aby lepiej zorganizować transport publiczny w Metropolii ważne jest, aby pasażer korzystał z infrastruktury o ujednoliconym wyglądzie i standardzie. - Bardzo nam zależy, aby nasze zalecenia były stosowane podczas realizacji inwestycji w infrastrukturę pasażerską w całej Metropolii. Zdajemy sobie sprawę, że to proces rozłożony na wiele lat - zaznaczył Kwitek.
Dyrektor departamentu komunikacji i transportu urzędu metropolitalnego Lucjan Dec uściślił, że proponowane przez Metropolię rozwiązania dotyczą m.in. rodzaju nawierzchni, krawężników peronowych, wiat przystankowych, tablic z rozkładami jazdy czy siedzisk. Regulacje dotyczą także tablic informacji pasażerskiej oraz automatów biletowych.
Przykładowo, dojścia do przystanków powinny być bezpieczne: projektowane z uwzględnieniem różnych grup pasażerów, w szczególności osób mających problemy z poruszaniem się czy z wózkami. Elektroniczna tablica informacyjna (SDIP) powinna tak umieszczona, aby była widoczna z terenu przystanku, łącznie z wnętrzem wiaty.
Konstrukcja ekranu biletomatu ma zapewniać obsługę "gołą ręką" i w rękawiczkach. Biletomat ma być odporny na próby uszkodzenia i na zarysowania. Wyświetlacz w automatach biletowych powinien dodatkowo prezentować informacje dla pasażerów, m.in. dotyczące odjazdów. Rekomendacje dotyczą też węzłów przesiadkowych, np. w zakresie wyposażenia i funkcji takich obiektów.
W planowaniu zatok przystankowych autorzy wytycznych sugerują ograniczenie stosowania kostki brukowej lub granitowej na rzecz betonu. Kostka brukowa podlega deformacji, tworzą się koleiny, może w nich gromadzić się woda.
Metropolia, która - na mocy specjalnej ustawy - zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, organizuje w ich imieniu komunikację miejską poprzez Zarząd Transportu Metropolitalnego. W listopadzie ub. roku zgromadzenie GZM zdecydowało o zmianie statutu ZTM w zakresie rozszerzenia jego zadań o utrzymanie wiat przystankowych.
Na początku ub. roku GZM informowała o przejęciu utrzymania przystanków od pierwszych gmin. Obecnie ta współpraca dotyczy Świerklańca, Sławkowa, Sośnicowic, Tychów i Knurowa. W styczniu br. Metropolia przejęła zadania w zakresie wiat przystankowych w Radzionkowie, Dąbrowie Górniczej oraz Sosnowcu, a od lutego zacznie obowiązywać umowa z Gliwicami.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.