Dwa razy dziennie autobus i raz na dobę pociąg. Tak mają wyglądać w dni wolne od pracy bezpośrednie połączenia Katowic z Knurowem w najbliższe wakacje letnie.
Z Katowic do Knurowa dojechać można autobusem komunikacji miejskiej. Mimo istniejącej linii kolejowej, Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego nie zamierza skierować tamtędy pociągów pasażerskich. Takie plany ma za to PKP Intercity, które w wakacje letnie 2021 r. przewiduje uruchomić pociąg międzynarodowy Wolin, który w drodze z czeskiego Bohumina do Świnoujścia ma kursować przez Knurów, Katowice i Gliwice.
Katowice i Knurów połączone są linią autobusową nr 120, której organizatorem jest Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach. Autobus kursuje pomiędzy katowickim dworcem kolejowym a przystankiem Szczygłowice Centrum Przesiadkowe. Ten ostatni znajduje się tuż za Ruchem Szczygłowice KWK Knurów-Szczygłowice. Połączeń nie jest zbyt wiele, w dni robocze jest 9 kursów. W dni wolne oferta jest szczątkowa - z Katowic autobus odjeżdża tylko o godz. 14.10 i 17.55, a ze Szczygłowic o 12.36 oraz 16.16. Przejazd całej trasy między Szczygłowicami a Katowicami zajmuje godzinę i 22 minuty.
Szybciej byłoby koleją. Na terenie Knurowa istniały kiedyś cztery przystanki kolejowe, z tego dwa koło zakładów górniczych: Knurów Kopalnia oraz Szczygłowice Kopalnia. Do 2000 r. zatrzymywały się tam codziennie pociągi z Gliwic do Rybnika. Trzy lata temu ruch pociągów pasażerskich wznowiono, ale w okrojonej postaci.
- Na stacji Knurów pociągi relacji Gliwice – Wisła Głębce zatrzymują się od 2018 r. Wówczas dla pasażerów przygotowano też peron - informuje Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA.
Pociąg ten kursuje tylko w dni wolne od pracy, rano w kierunku Wisły i wieczorem w stronę Gliwic. Istniejący układ torów umożliwiałby kursowanie przez Knurów pociągów nie tylko w stronę Gliwic. Mogłyby tamtędy jeździć składy z Rybnika przez Knurów, Zabrze Makoszowy i Rudę Kochłowice do Katowic. Zainteresowania jednak nie wykazują władze samorządowe województwa w Katowicach.
- Nie ma planów uruchomienia takiej relacji - stwierdza Sławomir Gruszka, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego.
UMWŚ nie zamierz też poczynić starań, w celu odtworzenia kolejnych przystanków na tej trasie, w tym dawnego przystanku Knurów Kopalnia - położonego bliżej centrum miasta, niż stacja Knurów, oraz przystanków Szczygłowice Kopalnia i Gierałtowice. Zdaniem rzecznika UMWŚ plany dotyczące wskrzeszenia tych przystanków mogłaby mieć Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia.
Czy mieszkańcy Knurowa mogą się spodziewać uruchomienia większej liczby pociągów przynajmniej w dni robocze?
- Nie jest to wykluczone w razie gotowości współfinansowania kosztów uruchomienia pociągów przez gminy znajdujące się na trasie przejazdu pociągu - odpowiada Sławomir Gruszka.
Lepsze wiadomości dla pasażerów zainteresowanych przejazdem pociągiem z Knurowa do Katowic i Gliwic może przynieść tegoroczna wakacyjne korekta rozkładu jazdy. Zaplanowany w niej został bowiem nocny pociąg pospieszny Wolin z Bohumina do Świnoujścia. Ma on kursować od 25 czerwca do 30 sierpnia 2021 r. Dzięki niemu pasażerowie z Knurowa będą mogli dostać się nie tylko do takich miejscowości, jak m. in. Legnica, Głogów czy Kostrzyn nad Odrą, lecz zyskają także na czas wakacji codzienne połączenie z Gliwicami oraz najszybsze połączenie ze stolicą województwa śląskiego. Przejazd pociągiem z Knurowa do Katowic ma zająć 39 minut, a więc znacznie krócej niż autobusem. W przeciwnym kierunku, z Katowic do Knurowa zajmie to więcej czasu. Pociąg Wolin ma odjeżdżać z katowickiego dworca o godz. 5.48, a przyjeżdżać do Knurowa na 6.43.
- Głównym zadaniem PKP Intercity jako przewoźnika dalekobieżnego jest zapewnienie komunikacji pomiędzy dużymi miastami, a także łączenie mniejszych ośrodków z aglomeracjami, zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości możliwość podróży naszymi pociągami. Siatka naszych połączeń staje się coraz gęstsza. Jeszcze w rozkładzie jazdy 2014/2015 pociągi PKP Intercity zatrzymywały się w blisko 300 miastach i miejscowościach. Rok później siatka połączeń obejmowała już 334 ośrodków. W każdym kolejnym rozkładzie ta liczba systematycznie rosła, dochodząc do ponad 400 obsługiwanych obecnie miast i miejscowości. W kolejnych latach będziemy kontynuować rozwijanie siatki dogodnych połączeń po całej Polsce. Zwiększanie dostępności komunikacyjnej i wspomaganie mobilności Polaków to dla nas oczywisty element naszej misji publicznej. Informujemy także, że politykę zatrzymań reguluje Plan Transportowy, który wskazuje kryteria wprowadzania postojów oraz punkty zatrzymań dla pociągów uruchamianych w ramach umowy PSC - wyjaśnia Katarzyna Grzduk, rzecznik prasowy PKP Intercity SA.
Knurów jest jednym z kilku miast w województwie śląskim, nieposiadających bezpośredniego połączenia kolejowego ze stolicą województwa. W takiej samej sytuacji są też np. Blachownia, Koniecpol, Krzepice, Strumień, Toszek i Żory.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.