Drastyczny spadek liczby bezpośrednich połączeń z Polski do Berlina, zmiany tras przejazdu na terenie Górnego Śląska, a także nowe połączenia z głębi polski do czeskich stacji przygranicznych przyniósł nowy rozkład jazdy pociągów. Wszedł on w życie w niedzielę, 13 grudnia.
Samorząd Mikołowa od pewnego czasu wnioskował, by w tym mieście zatrzymywały się pociągi pospieszne. Od nowego rozkładu zatrzymuje się tam pociąg pospieszny Porta Moravica z Przemyśla przez Ostrawę i Wiedeń do Grazu. W poprzednim rozkładzie pociąg ten omijał Mikołów, jadąc przez Tychy. W Tychach za to zatrzymują się teraz pociągi Batory z Terespola do Budapesztu oraz Sobieski z Gdyni do Wiednia. Dotąd jeździły one przez Łaziska Górne, z ominięciem Tychów.
Zadowoleni mogą być pasażerowie z Rybnickiego Okręgu Węglowego, potrzebujący odwiedzić naszych południowych sąsiadów. Poranny pociąg Leo Expres z Krakowa do Pragi, który wcześniej jeździł przez Pszczynę i Zebrzydowice, obecnie wytrasowany został przez Wodzisław Śląski i Chałupki. Tak samo pociąg ekspresowy Polonia z Warszawy do Wiednia.
Zmieniono trasę i relację pociągu pospiesznego Cracovia. W poprzednim rozkładzie jazdy kursował on z Krakowa przez Zabrze, Gliwice, Racibórz i Chałupki do Pragi. Obecnie łączy on czeską stolicę z Przemyślem, omijając wymienione stacje pośrednie. W województwie śląskim zatrzymuje się on wyłącznie na stacjach Katowice i Zebrzydowice.
Rangę międzynarodowego zyskał pociąg Roztocze, który dotąd kończył bieg w Gliwicach. Teraz jego trasa wydłużona została przez Racibórz do czeskiego Bohumina.
Odwrotnie stało się z nocnym pociągiem Rozewie, który w poprzednim rozkładzie jazdy kursował ze słowackiej Żyliny przez Zwardoń, Katowice, Wrocław i Poznań do Gdyni. Od 13 grudnia Rozewie jest pociągiem wewnątrzkrajowym. Do końca lutego ma kursować do Zwardonia, a od początku marca już tylko do Bielska-Białej.
Z wielkopolskiego Rawicza trzy razy dziennie dojechać można pociągiem osobowym przez Kłodzko i Międzylesie do czeskiego Lichkova. Niestety nie ma na tej trasie, tak jak w latach poprzednich, pociągów z Wrocławia do Pragi.
Na niektórych kolejowych przejściach granicznych ruch jest tymczasowo wstrzymany. Czeskie pociągi osobowe na odcinku Szklarska Poręba Górna – Harrachov mają ruszyć dopiero 20 grudnia 2020 r. po pond miesięcznej przerwie. Natomiast sobotnio-niedzielne połączenia Wrocław - Wałbrzych - Meziměstí - Adršpach mają być wznowione 25 kwietnia i trwać do końca września.
Istotne zmiany w ruchu międzynarodowym zaszły także na granicy polsko-niemieckiej. Od niedzieli, 13 grudna, niemieckie pociągi przestały przyjeżdżać do przygranicznej stacji Kostrzyn. Dotąd kursowały one co godzinę przez cały dzień. Obecnie kończą bieg na ostatniej stacji niemieckiej, czyli Küstrin-Kietz. Pomiędzy polską i niemiecką stacją graniczną uruchomiono zastępczą komunikację minibusową. Taki stan może potrwać do końca 2022 r., a powodem jest wyłączenie z użytkowania mostu kolejowego na Odrze. Planowana jest budowa nowego mostu.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.