Do końca tego roku Polska Grupa Górnicza wdroży innowacyjny system informatyczny, wspomagający planowanie pracy dołowej kolei. Jego częścią jest m.in. baza danych o różnych konfiguracjach kolejek wykorzystywanych w poszczególnych kopalniach.
W zakładach PGG są setki kilometrów podziemnych kolejek podwieszanych i spągowych (montowanych do podłoża) do transportu pracowników i materiałów. Zaprojektowanie i uruchomienie takiej kolejki musi być poprzedzone obliczeniami trakcyjnymi, by parametry przewozu były odpowiednie, a transport bezpieczny. Właśnie tę pracę, wykonywaną dotąd przez wiele osób w arkuszach kalkulacyjnych, zastąpi nowy program.
- Sztuka inżynierska wymaga, aby - wykorzystując poszczególne części składowe - skomponować zestaw transportowy, który uwzględni bezpieczeństwo, warunki geologiczne i techniczne, oraz umożliwi optymalną i ekonomiczną realizację konkretnych zadań - wyjaśnił w poniedziałek, 2 listopada, rzecznik PGG Tomasz Głogowski.
Unowocześnienie systemu obliczeń trakcyjnych układów transportu dołowego ma duże znaczenie m.in. ze względu na skalę stosowania podziemnych systemów transportowych - zarówno kolejek spągowych, jak i podwieszanych, czyli mocowanych do stropu wyrobiska. Takimi środkami transportu górnicy i materiały przemierzają każdego dnia nawet kilkanaście kilometrów.
Program wspomagający planowanie podziemnego transportu opracowali inżynierowie z Polskiej Grupy Górniczej - zarówno z kopalń, jak i Zakładu Informatyki i Telekomunikacji oraz Biura Innowacji i Implementacji Nowych Technologii. W wyniku ich starań powstał program obejmujący wszystkie układy transportu poziomego w kopalni - od kolei podziemnej i kolei podwieszanych, po kolejki spągowe wykorzystywane do transportu najcięższych ładunków oraz kołowroty.
Obecnie program jest po zakończonych sukcesem testach w kilku kopalniach, a jego ostateczna wersja ma być wdrożona w całej spółce przed końcem tego roku. Opracowanie nowego rozwiązania pozwoli PGG zaoszczędzić kilkaset tysięcy złotych, które musiałaby wydać na zakup podobnego programu i opłacanie licencji w kolejnych latach.
Korzyścią z programu jest także stworzenie bazy danych o różnych konfiguracjach kolejek wykorzystywanych w poszczególnych zakładach. Program pozwala porównać ze sobą kilka wariantów, by wybrać najlepszy w danym przypadku zestaw transportowy i określić niezbędne w tym celu zakupy.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.