Historia Kopalni Węgla Kamiennego Chorzów sięga roku 1870. Eksploatowała m.in. skłonne do samozapalenia pokłady 501 i 510. Klasyfikowana była jako niegazowa, jednak właściwości wydobywanego węgla powodowały, że zdarzały się w niej pożary endogeniczne, nie mające jednak katastrofalnych skutków.
Wydawało się, że rok 1956 zapisze się w historii Chorzowa pozytywnie, pod znakiem otwarcia 22 lipca Stadionu Śląskiego. Niestety, nieco ponad miesiąc później miało miejsce wydarzenie tragiczne. 25 sierpnia w kopalni Chorzów wybuchł pożar, kosztujący życie 30 górników.
Sam fakt zaistnienia katastrofy jest powszechnie znany, jednak jej przebieg pogrąża się powoli w mroku niepamięci.
Kopalnia Węgla Kamiennego Chorzów w chwili wybuchu pożaru posiadała sieć wentylacyjną opartą na pięciu szybach, tworzących dwa systemy. Funkcję wdechową pełniły szyby: Kolejowy I, Kolejowy II oraz Zygmunt August II. Szyby „Kolejowe” były wspólne dla obu systemów wentylacyjnych. Doprowadzane nimi powietrze, dzieliło się na dwa prądy, posiadające odrębne szyby wydechowe: Zygmunt August I oraz Kuba (Hugo).
Do sieci wentylacyjnej szybu Kuba należał tylko jeden z sześciu funkcjonujących oddziałów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Według publikacji WUGu na temat eksploatacji podpoziomowej, na dzień 31 grudnia 2005 r. ze ścian poniżej poziomu udostępnienia uzyskiwano ponad 50% wydobycia. Od tego czasu minęło jednak już 15 lat. Pytanie ile szybów zgłębiono/pogłębiono od tamtej pory, a także ile z zakładów wydobywających podpoziomowo uległo likwidacji...
Jak jest obecnie wielkość wydobycia w systemie podpoziomowym (tzn. poniżej poziomu szybu wdechowego), który jest naturalnie zabroniony ale, z pewną ilością dodatkowych zaostrzeń, w drodze specjalnego zezwolenia dopuszczany. Spoglądając na głębokość szybów wydaje mi się, że minimum 50 % wydobycia odbywa się w W/w sposób Dzisiaj i nie tylko dzisiaj pogłębianie istniejących, koniecznych dla eksploatacji szybów jest niezwykle pracochłonne i... kosztowne -wtedy i dzisiaj.