Ropa naftowa i gaz ziemny ze złoża Górzyca dostarczane są do ekspedytu kolejowego w Barnówku transportem drogowym. Transport na całej długości odbywa się wyłącznie drogą krajową nr 31, przy której położone są zarówno kopalnia, jak i ekspedyt. W najbliższych latach przewidywane są jednak utrudnienia związane z zamknięciem obecnego mostu na Warcie w Kostrzynie nad Odrą i budową tymczasowej przeprawy przez rzekę. Później ma ruszyć także budowa zachodniej obwodnicy drogowej tego miasta.
Teoretycznie węglowodory pozyskiwane ze złoża Górzyca można by było od razu transportować koleją. W odległości około 200 m od terenu kopalni znajduje się nasyp po rozebranej linii klejowej. Była to istniejąca w czasach PRL bocznica odgałęziająca się od pobliskiej linii kolejowej nr 273 Wrocław - Szczecin, prowadząca prostopadle do brzegu rzeki Odry. Miała ona w trakcie wojny pełnić rolę zapasowej przeprawy kolejowej przez Odrę. W przypadku złoża Górzyca wystarczyłoby od dawnej bocznicy dobudować tylko kilkusetmetrowy odcinek nasypu.
W ocenie PGNiG nie ma jednak obecnie takiej potrzeby. Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo SA Oddział w Zielonej Górze nie przewiduje obecnie budowy nowej bocznicy kolejowej na terenie swojej działalności.
- Na etapie zagospodarowania złoża Górzyca PGNiG SA nie rozważało budowy bocznicy kolejowej w celu ekspedycji wydobytej ropy naftowej. W tym rejonie funkcjonuje ekspedyt kolejowy Barnówko, który zapewnia transport ropy naftowej wydobytej ze złoża Górzyca. Istniejące ekspedyty kolejowe Wierzbno i Barnówko dysponują przepustowością w pełni pokrywającą wydobycie ropy naftowej ze złóż eksploatowanych przez Oddział - informuje Biuro Prasowe PGNiG.
Złoże Górzyca ropno-gazowe eksploatowane jest na terenie wsi Ługi Górzyckie w gminie Górzyca. To obecnie jedno z niewielu czynnych złóż położonych w bezpośredniej bliskości granicy polsko-niemieckiej.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.