PIĄTEK, 3 GRUDNIA, CZWARTA FALA COVID-19 FAKTEM: 26 965 nowych przypadków zakażeń SARS-CoV-2; z powodu COVID-19 zmarło 470 osób; 85 126 chorych zmarło od początku pandemii; 3 091 259 Polaków zachorowało od początku pandemii; najwięcej zachorowań w województwach: śląskim (3849), mazowieckim (3731), wielkopolskim (2781), dolnośląskim (2396); 22 035 łóżek zajętych przez pacjentów covidowych; 1968 pacjentów podłączonych do respiratora; 782 044 osoby na kwarantannie.

Logowanie do konta użytkownika
Konto użytkownika
Imię i nazwisko/nick
E-mail
Hasło
Powtórz hasło
Newsletter


REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
NAJNOWSZE GALERIE
Promocje doktorskie i odznaczenia na Barbórkę
29 listopada 2021
Królestwo żelaza. Muzeum Hutnictwa w Chorzowie już otwarte
26 listopada 2021
Wiceminister Pyzik liczy na zielone światło z Brukseli
24 listopada 2021
Barbórkowa niespodzianka dla załogi Sośnicy
23 listopada 2021
O bezpiecznym górnictwie w sercu Śląska
22 listopada 2021
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
1 października 2020 Prezentacja

Pakiet Mobilności - zmiany dla kierowców i firm transportowych

System do zarządzania flotą pojazdów WEBFLEET pozwoli na sprawne monitorowanie pojazdów i zasobów w czasie rzeczywistym, ułatwi komunikację z kierowcą i umożliwi zdalną obsługę tachografu cyfrowego
fot: Webfleet

Pakiet Mobilności, czyli zbiór aktów prawnych przyjętych na poziomie Unii Europejskiej, wprowadza poważne zmiany w funkcjonowaniu sektora transportu drogowego na poziomie wspólnoty. Pierwsze spośród regulacji zaczęły obowiązywać w Polsce 20 sierpnia 2020 r., wywierając poważny wpływ zarówno na funkcjonowanie firm transportowych, jak i na pracę kierowców. Jakie zmiany już weszły w życie? W jaki sposób zmieni się obsługa tachografu?

Pakiet Mobilności

Szczęśliwie dla firm transportowych Komisja Europejska zdecydowała o wdrażaniu aktów prawnych będących częścią tzw. Pakietu Mobilności, stopniowo. W rezultacie ostatnie zmiany zostaną zaimplementowane do polskiego systemu prawnego w roku 2026. Pierwsze obowiązujące przepisy dotyczą:

  • obligatoryjnych odpoczynków kierowców,
  • powrotów do centrów operacyjnych,
  • zmiany czasu prowadzenia pojazdu.

W pełni wdrożony Pakiet Mobilności będzie dodatkowo regulował kwestie:

  • kabotażu,
  • oddelegowania kierowców,
  • licencji oraz tachografów dla firm działających w sektorze transportu międzynarodowego z flotą pojazdów od 2,5 do 3,5 t.

Obowiązkowe odpoczynki kierowców

Nowe przepisy bezpośrednio regulują kwestie czasu pracy kierowców oraz ich odpoczynku. Jedną z kluczowych i budzących kontrowersje zmian jest zasada, zgodnie z którą każdy odpoczynek trwający powyżej 45 godzin (w tym regularny, tygodniowy okres odpoczynku) kierowca będzie musiał odbyć poza kabiną. Zgodnie z przepisami musi być to miejsce gwarantujące odpowiednie zaplecze sanitarne oraz wysoki poziom bezpieczeństwa zarówno dla kierowcy, jak i pojazdu z ładunkiem.

Oznacza to konieczność zagwarantowania kierowcy nie tylko miejsca noclegowego, ale również parkingu wyposażonego m.in. oświetlenie i dobrą widoczność, źródło zasilania elektrycznego, awaryjny punkt kontaktowy oraz dającego sposobność nabycia pożywienia. Niemniej jednak parking nie będzie musiał sąsiadować z miejscem noclegowym. Ponadto wszystkie koszty związane z korzystaniem z infrastruktury noclegowej oraz parkingowej poniesie przedsiębiorstwo.

Pakiet mobilności w istotny sposób reguluje również kwestie przerw. Zgodnie z nowymi przepisami każdy kierowca w czasie dwóch tygodni pracy jest zobligowany do skorzystania z:

  • dwóch regularnych okresów odpoczynku,
  • jednego regularnego skróconego okresu odpoczynku i jednego skróconego tygodniowego okresu odpoczynku.

Warto nadmienić, że skrócony odpoczynek kierowca musi wykorzystać nie później niż po sześciu dobach od chwili zakończenia ostatniego tygodniowego regularnego okresu odpoczynku. W przypadku kierowców działających na trasach międzynarodowych istnieje możliwość wykorzystania skróconych tygodniowych odpoczynków jeden po drugim, aczkolwiek jedynie w sytuacji, gdy wykorzystają oni tygodniowe okresy odpoczynku w czasie 4 kolejnych tygodni (ponadto 2 z 4 tygodni muszą być regularnymi, tygodniowymi okresami odpoczynku).

Powrót do bazy i wydłużenie czasu prowadzenia

Kolejną kluczową zmianę z zakresu obowiązkowych odpoczynków kierowców jest zasada, zgodnie z którą pracodawca jest zobowiązany do zapewnienia kierowcy 45-godzinnego odpoczynku w miejscu zamieszkania lub centrum operacyjnym firmy. Jest to kolejny przepis, który zmusza firmy transportowe do całkowitej reorganizacji pracy. Ponadto przedsiębiorstwa mają obowiązek prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, która poświadczy, w przypadku interwencji organów nadzorczych, przestrzeganie nowych przepisów. Dlatego konieczna będzie m.in. szczegółowa obsługa tachografu czy też zachowywanie planów pracy kierowcy.

W kontekście czasu prowadzenia pojazdu należy podkreślić, że w aktualnych warunkach prawnych kierowca będzie miał możliwość przekroczenia dziennego lub tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu jedynie o godzinę. Ponadto musi być ona wykorzystana w celu dojazdu do bazy lub miejsca zamieszkania, gdzie kierowca będzie wykorzystywał tygodniowy regularny lub skrócony okres odpoczynku. Istnieje również możliwość, aby kierowca wydłużył czas prowadzenia pojazdu o dwie godziny, aczkolwiek jedynie w sytuacji, gdy skorzysta on z 30 minut przerwy bezpośrednio poprzedzającej dodatkowe godziny pracy.

Zarządzanie flotą pojazdów

Obowiązujące od 20 sierpnia 2020 r. przepisy wymuszają na firmach transportowych całkowitą reorganizację sposobu zarządzania flotą pojazdów. W związku z nowymi zmianami m.in. w postaci obowiązkowych powrotów kierowców do bazy lub miejsca zamieszkania co 3-4 tygodnie, zapewnienia miejsca parkingowego o określonej specyfikacji dla pojazdu czy też w odbieraniu regularnych i skróconych tygodniowych odpoczynków konieczny jest ściślejszy i lepiej zorganizowany nadzór nad flotą pojazdów oraz nad działaniami kierowców.

Z tego względu w wielu firmach konieczna będzie zdalna obsługa tachografu, która pozwoli na efektywniejszą integrację działań kierowcy z decyzjami podjętymi w centrum operacyjnym. Pozwoli to na spełnienie nowych, rygorystycznych wymogów oraz podniesie wydajność i konkurencyjność przedsiębiorstwa transportowego. Firmą, która może pomóc w efektywnym zarządzaniu przedsiębiorstwem w nowych warunkach prawnych, jest Webfleet Solutions. Oferowany przez nią system do zarządzania flotą pojazdów WEBFLEET pozwoli na sprawne monitorowanie pojazdów i zasobów w czasie rzeczywistym, ułatwi komunikację z kierowcą i umożliwi zdalną obsługę tachografu cyfrowego. Dzięki temu kierowca będzie mógł wywiązać się ze swojego obowiązku bez konieczności opuszczania realizowanej trasy. WEBFLEET to narzędzie, które przyczyni się do wieloaspektowej optymalizacji przedsiębiorstwa, co może mieć szczególne znaczenie w kolejnych latach, kiedy wprowadzane będą kolejne zmiany w ramach Pakietu Mobilności.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

Google-ad id 24
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Aktualności powiązane
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
  • GBRLP
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Dostaną barbórkę później, ale z odsetkami
30 listopada 2021
19477
Jaka praca jest równorzędna z pracą górniczą?
29 listopada 2021
15293
Półtorakrotny wymiar okresu pracy górniczej – o co tu chodzi?
30 listopada 2021
14118
Będą zmiany w przepisach o emeryturach górniczych - konsultacja
2 grudnia 2021
13695
Długi weekend dla górników PGG
2 grudnia 2021
13550
Polska Grupa Górnicza nie zbankrutuje
29 listopada 2021
11679
Promocje doktorskie i odznaczenia na Barbórkę
29 listopada 2021
10100
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]
Partnerzy portalu
Patronaty portalu