Sytuacja epidemiczna spowodowała wiele zmian, jeżeli chodzi o sposób prowadzenia zajęć i egzaminów na wyższych uczelniach. Na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej Politechniki Śląskiej, w kończącym się semestrze, wszystkie zajęcia od momentu wybuchu pandemii prowadzone były zdalnie, z wykorzystaniem technik kształcenia na odległość. Również egzaminy i zaliczenia w trwającej teraz sesji są przeprowadzane zdalnie, przy czym ich forma jest różna, w zależności od specyfiki przedmiotu.
Najczęstszą formą zaliczenia jest test (quiz) zamieszczony na Platformie Zdalnej Edukacji Politechniki Śląskiej. Część nauczycieli przeprowadza egzaminy ustne, z wykorzystaniem komunikatorów internetowych. Miesiące letnie to tradycyjnie okres egzaminów dyplomowych, kończących studia magisterskie. Egzaminy te również odbywają się w sposób zdalny, w formie wideokonferencji, z wykorzystaniem narzędzi umożliwiających m.in. potwierdzenie tożsamości dyplomanta i udostępnienie ekranu monitora komputerowego studenta w celu przedstawienia prezentacji pracy dyplomowej. Lipiec i sierpień to również okres praktyk studenckich.
Praktyka też zdalna
Większość studentów, mimo trudnej sytuacji, jest w stanie zorganizować sobie praktykę w zakładzie pracy. Praktyka taka, jeżeli jej program na to pozwala, może się odbywać zdalnie. Największe problemy ze znalezieniem miejsca odbywania praktyki zawodowej mają studenci specjalności górniczych, którzy powinni odbyć ją w kopalniach. Jeżeli odbycie praktyki w zakładzie górniczym nie jest możliwe, uczelnia oferuje kilka alternatywnych sposobów jej zaliczenia, zapewniających osiągnięcie takich samych efektów uczenia się. Studenci mogą ubiegać się o zaliczenie praktyki na podstawie przygotowanego przez studenta rozwiązania praktycznego problemu zakładu pracy. Projekt powinien być zaakceptowany i oceniony przez przedstawiciela zakładu oraz przez wydziałowego opiekuna praktyk zawodowych. Praktykę można też realizować w formie tzw. projektów PBL (Project Based Learning). Polega to na realizowaniu zadań projektowych w 4-6-osobowych grupach studenckich pod kierunkiem nauczyciela akademickiego. Projekty PBL często mają charakter interdyscyplinarny, a w grupach je realizujących mogą uczestniczyć studenci różnych kierunków i wydziałów. Takie rozwiązanie pozwala na poszerzenie horyzontów wiedzy studentów i zapewnia wiele dodatkowych kompetencji, np. umiejętność pracy w grupie. Uczelnia zapewnia dofinansowanie projektów PBL – środki mogą być wykorzystane na zakup urządzeń i materiałów niezbędnych do ich realizacji, bądź na publikację wyników projektu. Studenci, którzy z różnych względów nie mogą skorzystać z powyższych rozwiązań, mogą ubiegać się o przeniesienie praktyki na kolejny rok akademicki – skorzystanie z tej możliwości nie wpływa na terminowość zaliczenia bieżącego semestru.
Od października mieszane zajęcia
W semestrze zimowym, rozpoczynającym się w październiku, zajęcia odbywać się będą w sposób mieszany – wykłady nadal będą prowadzone zdalnie, w postaci transmisji online, z wykorzystaniem komunikatorów internetowych lub przez publikowanie multimedialnych plików ze ścieżką dźwiękową (treści wykładów muszą być przekazywane za pomocą żywego słowa). Pozostałe formy zajęć (ćwiczenia, laboratoria itp.) będą odbywać się w tradycyjnej formie, z bezpośrednim udziałem studentów. Nowością w nadchodzącym roku akademickim będzie blokowy system prowadzenia zajęć, polegający na realizacji programu poszczególnych przedmiotów w ciągu 5 tygodni (1/3 semestru), po czym następować będzie zaliczenie przedmiotu. Dzięki takiemu rozwiązaniu praca studenta będzie bardziej równomiernie rozłożona w ciągu semestru, a przystępując do sesji egzaminacyjnej student będzie już miał zaliczoną większość przedmiotów. W poprzednich latach skumulowanie egzaminów w trakcie krótkiej (np. dwutygodniowej) sesji sprawiało wiele problemów z terminowym zaliczeniem semestru.
Okres letni to także czas rekrutacji na studia pierwszego stopnia, która z powodu późniejszego terminu egzaminów dojrzałości została w tym roku przedłużona. Wyniki matur będą znane 11 sierpnia, w związku z tym rejestracja kandydatów w pierwszym naborze rekrutacji trwa do 16 sierpnia. Opóźnione są również matury poprawkowe i z tego powodu cała procedura rekrutacji została przedłużona do 15 października. Aby zachęcić absolwentów szkół średnich do podjęcia studiów na jednym z kierunków prowadzonych przez Wydział Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej, prowadzona jest szeroko zakrojona kampania promocyjna.
– Z oczywistych względów niemożliwe były w tym roku wizyty nauczycieli akademickich w szkołach, zawieszone również zostały tak popularne w ubiegłych latach wizyty uczniów szkół na naszym Wydziale. W ramach akcji promocyjnej do szkół wysłane zostały ulotki i broszury informacyjne Wydziału, a prowadzone przez nas kierunki studiów reklamujemy w radiu, telewizji regionalnej oraz w mediach społecznościowych. Liczymy na to, że nasza oferta kształcenia trafi do wielu młodych ludzi, którzy w nowym roku akademickim rozpoczną atrakcyjne studia na naszej uczelni – zwraca uwagę dr inż. Sergiusz Boron, prodziekan ds. kształcenia na Wydziale Górnictwa, Inżynierii Bezpieczeństwa i Automatyki Przemysłowej.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.