W podziemiach zakładów górniczych należących do spółki Tauron Wydobycie z miesiąca na miesiąc wydłuża się sieć kolejek spągowych i podwieszanych. Łączna długość tras wynosi już 200 km. To więcej niż podróż samochodem z Katowic do Łodzi! Nowoczesny, sprawny transport ma duży wpływ na wynik ekonomiczny każdej kopalni.
Sieć transportowa
Sieć kolei podziemnej w zakładach górniczych Janina, Brzeszcze i Sobieski jest sukcesywnie optymalizowana wraz z udostępnianiem nowych rejonów wydobywczych. To dzięki rozbudowanej infrastrukturze kolei podziemnej na dole rozprowadzanych jest codziennie tysiące ton materiałów, sprzętów i urządzeń.
Tylko w samym zakładzie górniczym Brzeszcze funkcjonuje prawie 80 km dróg przewozowych. Transport odbywa się na 51 kilometrach tras kolei podwieszanej, w tym ponad 5 km tras przeznaczonych do transportu załogi pociągami osobowymi. W rejonach przyszybowych oraz w przekopach głównych utrzymywane jest prawie 28 km torów spągowej kolei podziemnej. Nie ma wątpliwości, że najefektywniejszym środkiem transportu załogi i materiałów jest kolej podwieszana z napędem spalinowym. Do jej zalet należą: małe zapotrzebowanie na miejsce w przekroju poprzecznym wyrobiska, możliwość dojazdu bezpośrednio do przodka, możliwość wydłużenia lub skracania trasy i wreszcie uproszczony załadunek i wyładunek.
Jeszcze do niedawna prace te odbywały się w oparciu o tradycyjne, przestarzałe i pracochłonne układy transportowe, wykorzystujące kołowroty z liną otwartą. ZG Brzeszcze wykorzystuje obecnie 14 ciągników podwieszanych, a transport załogi realizowany jest przy użyciu 11 kabin kolejki podwieszanej. Jazda ludzi prowadzona jest dla oddziałów ścianowych i przodkowych w celu skrócenia czasu dojścia załogi do miejsca pracy. Dzięki temu zwiększa się efektywność wydobycia oraz prac przygotowawczych.
Bez demontażu
W kopalni zakończono właśnie ważny etap modernizacji maszyn, urządzeń i kompleksowych rozwiązań transportowych. W ramach programu modernizacyjnego prowadzonego od 2016 r. zakupiono m.in. ciągniki podwieszane, manewrowe podwieszane oraz lokomotywę torową. Wymieniono ponadto częściowo standardowe szyny kolejki podwieszanej na nowoczesne, o wysokowytrzymałym profilu. Dzięki temu można zwiększyć ciężar zestawu transportowego i transportować sekcje obudowy zmechanizowanej w całości, bez konieczności ich demontażu. Zastosowanie wysokoobciążalnych elementów o dużej niezawodności pozwoliło ponadto uniknąć konieczności remontowania szyn i rozjazdów w trakcie trwania długotrwałych procesów transportowych, zapewniając wysoki poziom bezpieczeństwa całego systemu komunikacyjnego. Łączna wartość zrealizowanego programu inwestycyjnego związanego z transportem dołowym wyniosła niespełna 11 mln zł. Warto również dodać, że choć zakłady górnicze Brzeszcze, Janina i Sobieski różnią się między sobą warunkami górniczo-geologicznymi, a także zagrożeniami naturalnymi, to organizacja transportu ludzi, maszyn i urobku odbywa się w podobny sposób. Transport materiałów urządzeniami szybowymi do poziomów eksploatacyjnych realizowany jest przez oddział szybowy, z którym ściśle współpracują górnicy oddziału transportu dołowego. W podziemnej części materiały przewożone są za pomocą kolejki podziemnej z użyciem jednostek transportowych z podszybia poszczególnych poziomów do stacji materiałowych, a następnie do ścian wydobywczych i wyrobisk udostępniających.
– Nowoczesny i sprawny transport ma niemały wpływ na wynik ekonomiczny zakładu górniczego. Dlatego postawiliśmy na optymalizację i unowocześnianie tego obszaru. To ważna część infrastruktury naszych zakładów górniczych – przyznaje Tomasz Cudny, prezes zarządu spółki Tauron Wydobycie.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
ZG Brzeszcze, kolej spągowa to ok 5km na poziomach 900, 740, 640. Podwieszaną niech policzy pan redaktor jeszcze raz.
ZG Brzeszcze kolej spągowa: poziom 900 -chodnik 924+ objazd szybu to ok. 2km poziom 740 - chodnik 867, 880 + objazdy szybów
Jakiej brzeskiej? Kopalnia jest w Brzesku? Brzeszczańskiej, redaktorze...
Hahaha dobree.... Na janinie może ze 4 maszyny sprawne. Transport ludzi tylko do jednej ściany. Reszta kopalni na noga po kilka km dziennie. I oni się chwalą jedna inwestycją a realia jednak są inne jak to co napisane na papierze.