Umowę na koncepcję Roweru Metropolitalnego zawarła Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Chodzi o przygotowanie założeń spójnego systemu roweru miejskiego dla 41 tworzących Metropolię miast i gmin. Opracowanie ma być gotowe w ciągu czterech miesięcy.
O podpisaniu umowy poinformowała w czwartek, 9 lipca, rzeczniczka GZM Kamila Rożnowska. Jak zaznaczyła, dokument miał być gotowy w zeszłym roku, ale ze względu na unieważnienie pierwszego przetargu, odwołania w drugim i przedłużającą się procedurę spowodowaną epidemią - umowę udało się podpisać dopiero teraz.
O rozstrzygnięciu ponowionego postępowania - po orzeczeniu Krajowej Izby Odwoławczej przewodniczący zarządu Metropolii Kazimierz Karolczak informował podczas sesji jej zgromadzenia 29 czerwca br. Wykonawca - konsorcjum firmy DS Consulting oraz A2P2 z Gdańska - będzie miał na przygotowanie koncepcji jednego z największych w Europie systemu wypożyczania rowerów 120 dni.
Dokument ma odpowiadać m.in. na pytania: ile rowerów i jakiego rodzaju, jaki model biznesowy będzie najbardziej korzystny i ile wypożyczalni powinno stworzyć system Roweru Metropolitalnego.
"Wstępnie planowaliśmy, że Rower Metropolitalny będzie w pełni elektryczny. Jednak obserwując to, co stało się w innych polskich miastach, wydaje się, że musimy zweryfikować te wstępne zamierzenia, aby system mógł w pełni zaspokoić potrzeby użytkowników i działał sprawnie" - ocenił, cytowany przez Rożnowską, zastępca dyrektora departamentu projektów i inwestycji w urzędzie metropolitalnym Paweł Krzyżak.
"Dlatego koncepcja będzie zawierać wiele różnych wariantów funkcjonowania, łącznie m.in. z modelem mieszanym, czyli określoną liczbą rowerów tradycyjnych i tych ze wspomaganiem. Teraz czekamy na przygotowanie koncepcji wraz z rekomendowanym wariantem" - dodał Krzyżak.
Władze GZM odwołują się m.in. do zawieszenia w ostatnich miesiącach Roweru Mevo w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk- Gdynia - Sopot, wypowiedzenia przez operatora umowy Krakowowi czy wniosku o restrukturyzację zadłużenia największego operatora rowerów miejskich w Polsce, firmy Nextbike, motywowanego skutkami epidemii. Deklarują wolę czerpania z tych doświadczeń.
Jak zapowiedziała cytowana kierowniczka projektu po stronie wykonawcy koncepcji Anna Drozdowska, ze spółki DS Consulting, prace rozpoczną się od analizy lokalnych uwarunkowań, jak rozmieszczenie miejsc pracy, nauki i rekreacji (głównych generatorów ruchu) czy warunków geograficznych i klimatycznych obszaru.
Drozdowska zasygnalizowała, że projekt systemu Roweru Metropolitalnego zostanie ustalony pod kątem możliwości integracji z innymi systemami transportu publicznego - funkcjonującymi i projektowanymi w obrębie Metropolii. Wykorzystane mają zostać doświadczenia innych polskich i europejskich samorządów, w których funkcjonują systemy roweru miejskiego.
"Przeprowadzimy wstępne konsultacje z potencjalnymi operatorami i dostawcami usług, co pozwoli na dopasowanie projektowanego systemu do aktualnych warunków rynkowych i szybko zmieniających się rozwiązań technologicznych. Kluczowe będą także wielowariantowe analizy finansowe, uwzględniające koszty i przychody związane z wdrożeniem i utrzymaniem systemu" - wskazała Drozdowska.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.