Do katowickiej bazy Kolei Śląskich dotarł już ostatni pociąg Elf II z zamówienia tego przewoźnika w bydgoskiej Pesie. Ogółem samorządowy przewoźnik woj. śląskiego zamówił 21 składów tego typu w różnych wariantach.
Jak poinformował PAP w czwartek, 25 czerwca, rzecznik Kolei Śląskich Tomasz Musioł, do bazy KŚ dotarł drugi i ostatni trzyczłonowy skład zamówiony w tzw. zamówieniu uzupełniającym do kontraktu z 2016 r.
- Pociąg ten został do nas przywieziony, ale nie został jeszcze m.in. formalnie odebrany - zastrzegł Musioł.
Wszystkie nowe pociągi mimo różnych oznaczeń pochodzą z rodziny Elf II Pesy, różniąc się m.in. długością. Koleje Śląskie i ich właściciel, samorząd woj. śląskiego, zamówiły je wspólnie w 2016 r., w 2017 r. rozszerzając zamówienie przy wykorzystaniu tzw. prawa opcji, a następnie kupując jeszcze kolejne składy - w tzw. zamówieniu uzupełniającym.
Ogółem Koleje Śląskie otrzymały cztery dwuczłonowe pojazdy 34WEa, pięć trzyczłonowych 21WEa oraz dwanaście czteroczłonowych 22WEd.
Nowe pojazdy, z których pierwszy pojawił się na torach we wrześniu 2017 r., powinny rozwiązać większość wcześniejszych problemów taborowych przewoźnika. Pociągi te pozwoliły m.in. na stopniowe wyeliminowanie najstarszego wykorzystywanego przez KŚ taboru - dzierżawione od Przewozów Regionalnych jednostki EN57.
Prócz obecnego zamówienia ponad 20 pociągów użytkowanych przez KŚ to współczesne konstrukcje typu Flirt, Elf i Impuls; 13 następnych to odnowione składy bazujące na historycznych EN57.
Pierwotna umowa z Pesą z października 2016 r. objęła zakup jednej jednostki 2-członowej, dwóch 3-członowych oraz dziesięciu 4-członowych. Poszczególne składy zamówiły samorząd województwa oraz KŚ. Wynikająca z przetargu łączna cena za 13 składów wynosiła 205,89 mln zł brutto.
W umowie zawarto tzw. prawo opcji, przewidujące dostarczenie - bez osobnego przetargu, po potwierdzeniu ze strony zamawiających - kolejnych sześciu pociągów: trzech 2-członowych, jednego 3-członowego i dwóch 4-członowych.
Przewoźnik zamówił w ten sposób trzy kolejne pociągi 2-członowe (według wcześniejszych informacji koszt jednego to 9,5 mln zł netto wraz z wykonaniem pierwszego przeglądu tzw. 3. poziomu utrzymania) i jeden pociąg 3-członowy (koszt 10,95 mln zł netto wraz z podobnym przeglądem). Samorząd województwa zamówił natomiast dwa kolejne pociągi 4-członowe (według wcześniejszych informacji każdy z nich za 16,7 mln zł brutto).
Ogółem woj. śląskie kupiło w ten sposób 12 pojazdów, a jego przewoźnik - 7. Samorząd regionu przeznaczył na tak poszerzony zakup 200,6 mln zł brutto (projekt został zgłoszony do środków unijnych, z dofinansowaniem na poziomie 138,6 mln zł), a KŚ - 87,1 mln zł. Spółka wykorzystała na ten cel środki własne oraz jedną z transz emitowanych obligacji.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.