Tyle, że na wiadukcie nie ułożono torów tramwajowych. Zachowana została rezerwa terenu także w dzielnicy Karb, wzdłuż drogi krajowej nr 94, w kierunku dzielnicy Miechowice. Pomiędzy jezdnią a chodnikiem dla pieszych funkcjonuje ona jako okazały pas trawnika. Za utrzymanie tego terenu odpowiada Miejski Zarząd Dróg i Mostów w Bytomiu.
Odbudowa tramwaju była wielokrotnie zapowiadana. Za takim rozwiązaniem jeszcze pod koniec XX w. opowiedziała się Rada Osiedla Miechowice. Konkretne wskazania i mapki, gdzie miałaby powstać pętla tramwajowa w Miechowicach, zawarto m.in. w uchwałach bytomskiej Rady Miejskiej - w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania północnej części Miechowic z 28 października 2009 r. czy też w uchwale dotyczącej rejonu ulic Felińskiego i Stolarzowickiej z 25 listopada 2019 r. Prócz tego linia tramwajowa do Miechowic została ujęta w ,,Planie Mobilności Miejskiej dla Gminy Bytom'', który został uchwalony w 2017 r.
- Dokument ten wskazuje, że na osi Centrum – dzielnica Miechowice ilość przewiezionych w ciągu doby pasażerów przekracza 18 tys., co wskazuje na potrzebę uruchomienia komunikacji szynowej jako środka transportu o dużej zdolności przewozowej, a komunikacja szynowa może także osiągać dużą prędkość komunikacyjną przy zastosowaniu odpowiednich rozwiązań budowlanych i z zakresu inżynierii ruchu drogowego. Dlatego też w Planie Działań wymienionego dokumentu jest mowa o odtworzeniu linii tramwajowej do dzielnicy Miechowice. Bytom wpisał taki szlak do dokumentów strategicznych, jednak realizacja i finansowanie inwestycji leży po stronie spółki Tramwaje Śląskie. Miasto udzieli ze swojej strony wszelkiej pomocy, jednak konieczne jest pozyskanie na tę inwestycję środków finansowych ze źródeł zewnętrznych – środki z Unii Europejskiej, a także przygotować stosowną dokumentację techniczną - wyjaśnia Tomasz Sanecki.
Aktualny przebieg planowanej linii tramwajowej do Miechowic zakłada poprowadzenie jej od centrum przez Karb wzdłuż drogi krajowej nr 94. Później miałaby ona odchodzić od ul. Frenzla na wysokości ul. Dolnej w kierunku ul. Wodnej i dalej do ul. Stolarzowickiej w rejonie ul. Michaloka. Na wysokości ul. Felińskiego przechodziłaby na lewą stronę ul. Stolarzowickiej i poprzez Skwer Bonczola, targowisko kończyłaby się się w rejonie skrzyżowania ulic Stolarzowickiej, Nowej i Felińskiego. Grunt przeznaczony pod planowane torowisko tramwajowe należy w większości do gminy Bytom i Skarbu Państwa
Nie ma więc planów odtworzenia tramwaju od Miechowic do zabrzańskiej dzielnicy Rokitnica i dalej do wsi Wieszowa, jak również z Rokitnicy do bytomskich Stolarzowic. Taka koncepcja nie pojawia się w żadnym lokalnym dokumencie o charakterze strategicznym miast ani Bytomia, ani Zabrza.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.