Wysiadając na przystanku Droga do Szybu Lompy nie dojdziemy do żadnego szybu, gdyż został on zlikwidowany osiemnaście lat temu. Koło przystanku Łagiewniki Targowisko od dziesięcioleci nie ma targowiska, a przy przystanku Dąbrowa Miejska Kościół próżno szukać zburzonego w 2016 r. kościoła. W Bytomiu jest sporo przystanków autobusowych i tramwajowych, w których nazwach figurują nieistniejące obiekty.
Autobus linii 15 łączący Zabrze z Bytomiem zatrzymuje się przy przystanku Miechowice Kopalnia. Kopalni nie ma tam od kilkunastu lat. Natomiast tramwaje linii 9 jadące z Bytomia do Rudy Śląskiej zaraz za dworcem kolejowym przystają na przystanku Szombierki Kopalnia. Kopalnia o takiej nazwie przestała fedrować w 1996 r., zostały po niej dwie wieże szybowe wykorzystywane do odwadniania wyrobisk.
Historyczne nazwy przystanków mogą wprawiać w błąd zamiejscowych. Dotyczą one nie tylko obiektów górniczych. W Bytomiu mamy np. przystanek Bobrek Ratusz czy Szombierki Ratusz, gdzie od dziesięcioleci nie funkcjonują żadne ratusze. Przy przystanku Łagiewniki Targowisko znajduje się sklep, po targu nie ma śladu. Kościół św. Józefa przy ul. Strzelców Bytomskich został zburzony w październiku 2016 r. z powodu szkód górniczych, jednak tamtejszy przystanek nadal nosi nazwę Dąbrowa Miejska Kościół.
- Gmina Bytom nie składała wniosku o zmianę nazewnictwa wymienionych przystanków. Ostatnia zmiana nazwy przystanków miała miejsce w 2017 r. Po tym czasie była propozycja wprowadzenia zmian nazewnictwa kilkunastu przystanków zlokalizowanych na terenie miasta Bytomia. Ze względu na dodatkowe koszty związane ze zmiana nazw przystanków obecnie odstąpiono od wprowadzania zmian - wyjaśnia Tomasz Sanecki z Biura Prasowego Urzędu Miejskiego w Bytomiu.
Nie znaczy to, że władze Bytomia nie zajmują się przystankami. W drugim półroczu planowana jest przebudowa przystanków przy ul. Bławatkowej, Chrobrego, Gajowej oraz przy pętli w dzielnicy Górniki, prócz tego budowa zatoki autobusowej przy ul. Żołnierskiej i przystanku autobusowego przy ul. Konstytucji. Ten ostatni zostanie zrealizowany w pobliżu skrzyżowania ul. Konstytucji z ul. Pod Brzozami w okolicach przystanku tramwajowego w kierunku do centrum Bytomia. Przesunięte ma być jedno stanowisko przystanku Bytom Wrocławska dla autobusów jadących w stronę dworca PKP. Obecnie znajduje się przy gmachu dawnych Zakładów Przemysłu Odzieżowego Bytom. Wkrótce ma zostać przeniesione na drugą stronę skrzyżowania z ul. Chrzanowskiego, naprzeciwko Urzędu Miejskiego - czyli w miejscu sklepu stojącego na terenie zburzonego browaru.
W bytomskim magistracie nie potrafiono udzielić informacji na temat tego, do kiedy funkcjonowało targowisko w Łagiewnikach, czy też do czego odnosi się nazwa przystanku Rozbark Dom Kopalni. Wiadomo natomiast, skąd się wzięła nazwa innego przystanku w tamtej dzielnicy: Droga do Szybu Lompy.
- Szyb Lompy (Romhild) wchodził w skład kopalń: Florentine, którą po I wojnie światowej przemianowano na Florentyna, a która od 1936 r. nosiła nazwę Łagiewniki. Kopalnia Łagiewniki z kolei została przyłączona do KWK Rozbark w 1971 r. Szyb Lompy zbudowany został w latach 1909-1930. Obiekt ten położony był na Rozbarku pomiędzy ulicami Brzezińską i Siemianowicką. Jego dokładna lokalizacja to: 250 m na południe od ul. Brzezińskiej i 330 m na zachód od granicy miasta Bytom z miastem Piekary Śląskie. Według danych górniczych, szyb został zlikwidowany w roku 2002 - informuje Tomasz Sanecki z UM Bytom.
Nieaktualne nazwy przystanków nie są oczywiście specyfiką wyłącznie bytomską. W Katowicach w dzielnicy Szopienice istnieje przystanek tramwajowy Szopienice Dwór przy ul. Wiosny Ludów. Jego nazwa odnosi się do nieistniejącego już szopienickiego folwarku - kiedyś należącego do rodu Mieroszewskich. W Będzinie przystanek Grodziec Kopalnia przypomina o kopalni, która skończyła fedrować ponad dwadzieścia lat temu. Dlaczego Zarząd Transportu Metropolitalnego w Katowicach nie zmienił tych nazw?
- O zmiany nazw przystanków wnioskują poszczególne gminy lub jej organy, np. rady osiedla. Często odbywa się to w uzgodnieniu m.in. z mieszkańcami i radnymi. Konsultacje oraz opinie mieszkańców poszczególnych gmin są o tyle istotne, gdyż nazwy przystanków nierzadko są określeniami zwyczajowymi i mocno zakorzenionymi w świadomości lokalnych społeczności - stwierdza Michał Wawrzaszek, naczelnik Wydziału Prasowego i Komunikacji z Pasażerem ZTM Katowice.
Bywa, że nieaktualna nazwa zostaje zmieniona po wielu latach. Tak było ze zmianą nazwy przystanku Wieszowa Dworzec PKP na Wieszowa Pętla, dokonaną 1 lutego 2020 r. Dworzec kolejowy nie funkcjonował tam od lat - pociągi pasażerskie przez Wieszowę przestały jeździć we wrześniu 1994 r., a w 2003 r. linia kolejowa została rozebrana. Przystanek Rozbark Kopalnia przemianowano na Bytom Teatr Tańca-Rozbark 1 grudnia 2016 r., chociaż sama KWK Rozbark przestała fedrować dwanaście lat wcześniej. Z początkiem 2016 r. zlikwidowany został w Piekarach Śląskich przystanek Kamień Kopalnia Andaluzja, w którego nazwie uchowała się kopalnia, zlikwidowana kilka lat wcześniej.
Zdarza się też, że dany przystanek wielokrotnie zmieniał nazwę.
- Trzykrotnie zmieniano nazwę przystanku przy Hali Arena w Gliwicach. Początkowo było to Gliwice Stadion, potem Gliwice Hala Sportowa, a teraz Gliwice Arena Widowiskowo-Sportowa - przypomina Michał Wawrzaszek z ZTM Katowice.
Podobnie było ze zbudowaną w 1990 r. pętlą tramwajową koło KWK Centrum w Bytomiu. Przystanek przy pętli nosił początkowo nazwę Bytom Szkoła Górnicza. Potem przemianowano go na Bytom Pętla Wrocławska, następnie na Bytom Politechnika Śląska, aż wreszcie 1 grudnia 2016 r. na Bytom Szkoła Medyczna.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.