Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Sosnowcu ogłosiło przetarg na zakup - przy unijnym wsparciu - 14 autobusów elektrycznych. Nowe wozy z infrastrukturą ładowania mają zostać kupione w projekcie szacowanym na 36,5 mln zł netto, przy dotacji blisko 30 mln zł.
Jak poinformował PAP w poniedziałek, 27 kwietnia, rzecznik magistratu w tym mieście Rafał Łysy, będą to pierwsze autobusy w Zagłębiu-Dąbrowskim malowane zgodnie z systemem identyfikacji Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, do której należą tamtejsze miasta. Wozy nie będą - jak wszystkie poprzednie w Zagłębiu - biało-czerwone, lecz żółte.
Łącznie kupionych ma zostać 14 autobusów elektrycznych, z czego pięć będzie miało 18 m długości, a dziewięć - 12 m. Mają obsługiwać 11 linii kursujących po Sosnowcu, Katowicach, Dąbrowie Górniczej, Będzinie, Czeladzi oraz Wojkowicach - nr: 34, 90, 100, 160S, 182, 188, 299, 723, 818 i 902N.
Zamówienie obejmuje też trzy ładowarki pantografowe oraz osiem przewodowych typu plug-in - podobnych do tej, z której sosnowieckie PKM korzysta już na dworcu przy ul. Mościckiego. Jedna z trzech ładowarek pantografowych stanie przy ul. Mościckiego, a pozostałe w bazie PKM przy ul. Lenartowicza, gdzie trafi też osiem mniejszych urządzeń i gdzie budowane jest przyłącze o mocy 2,4 MW.
Sosnowieckie PKM korzysta już z autobusów elektrycznych. Trzy pojazdy jeżdżą w spółce od kwietnia 2018 r.; w lutym br. miały już na licznikach łącznie ok. 500 tys. km. Są wykorzystywane przez siedem dni w tygodniu, po około 21 godzin; władze PKM deklarują zadowolenie z tych pojazdów.
O przyznaniu dofinansowania do zakupu kolejnych elektryków przewoźnik informował pod koniec listopada ub.r. Był to efekt rozstrzygnięcia przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) konkursu wniosków o dofinansowanie niskoemisyjnego transportu zbiorowego w miastach w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Sosnowiecka spółka znalazła się wśród 13 wybranych w całej Polsce wnioskodawców, którzy otrzymają pieniądze na zakup pojazdów. Wniosek i całą dokumentację przygotowali jej pracownicy. Jak deklarowali wówczas, chcieliby, aby autobusy trafiły do bazy PKM w ciągu roku od podpisania umowy z CUPT.
Obecne zakupy będą efektem kolejnego taborowego projektu unijnego sosnowieckiego PKM. Poprzedni, warty 129,1 mln zł, zapewnił 89,1 mln zł dotacji do zakupu 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych, a także trzech elektrycznych wraz z systemem ładowania. Wszystkie są eksploatowane.
W 2018 r. PKM rozpoczął konsultacje przed planowanym zakupem w latach 2019-2021 łącznie 70 sztuk niskopodłogowych autobusów. Spółka nie określiła wówczas, jak zamierza sfinansować te plany. Po aktualizacji programów operacyjnych z 2018 r., fundusze unijne nie mogą już dofinansowywać autobusów napędzanych wyłącznie silnikami wysokoprężnymi, choćby były zgodne z nowymi normami.
Sosnowiecki PKM jest jednym z czterech największych tego typu samorządowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii - obok podobnych spółek z Katowic, Gliwic oraz Tychów. Należy do samorządów czterech zagłębiowskich miast: Sosnowca, Dąbrowy Górniczej, Będzina i Czeladzi.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.