Hawk-e, spółka z Grupy Kapitałowej Jastrzębskiej Spółki Węglowej , wdrożyła pionierski projekt, który przyczynia się do dywersyfikacji przychodów Grupy. Firma przygotowała pierwszy na świecie system do koordynacji lotów dronów i lotów załogowych, który został uruchomiony przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej - poinformowały portal netTG.pl służby prasowe JSW.
Drony w JSW od początku wzbudzały wiele emocji, bo pozornie wydaje się, że świat węgla i świat lotów do siebie nie pasują. Ale drony można stosować na przykład do pomiarów ilości węgla na składowiskach. Loty pomiarowe na rzecz zakładów JSW będą odbywały się automatycznie, a wdrożeniem projektu zajmuje się Hawk-e, spółka celowa należąca do JSW Innowacje, rozwijająca niezbędne do tego oprogramowanie. W rezultacie przygotowany przez Hawk-e system teleinformatyczny do zarządzania lotami przyjęła Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.
Przed wdrożeniem testy systemu PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar prowadzono na dwóch wieżach kontroli lotów, co pozwoliło na uzyskanie akredytacji PAŻP pod kontrolą Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Agencja zajmuje się zapewnianiem bezpieczeństwa ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej, teraz PAŻP - wspólnie z Hawk-e - wdraża projekt w całym kraju. Testy udowodniły bowiem, że przygotowany przez spółkę system przyczynia się do uproszczenia i usprawnienia koordynacji lotów w polskiej przestrzeni powietrznej oraz zapewnia wzrost poziomu bezpieczeństwa lotów bezzałogowych i załogowych.
- To jest prawdziwy sukces, bo pokonaliśmy międzynarodową konkurencję. Zyskaliśmy przewagę na rynku systemów autonomicznych i zostaliśmy jego liderem – zapewnia dr Agnieszka Hankus-Kubica, prezes spółki Hawk-e.
- Nasz projekt rozwijaliśmy z myślą o dywersyfikacji przychodów Grupy Kapitałowej JSW - dodaje.
W uproszczeniu, system PansaUTM Powered by Hawk-e Dorneradar umożliwia zarządzanie ruchem dronów przez operatora za pośrednictwem systemu sterującego z pierwszeństwem przelotu załogowych statków powietrznych. To oznacza m.in. szybką komunikację między kontrolerem ruchu lotniczego w wieży, a operatorem drona. Operator może błyskawicznie sprawdzić możliwości lotu, złożyć plan lotu i uzyskać zgodę na lot. Tym samym system Hawk-e jest zgodny z najnowszymi przepisami, wydanymi przez Ministerstwo Infrastruktury oraz z przepisami unijnymi, które będą obowiązywać w tym zakresie od lipca 2020 r.
- System można wdrażać w innych krajach, można też rozbudowywać go o inne elementy – mówi prezes spółki Hawk-e.
- Widzimy w tym przyszłość, bo innowacyjne firmy z całego świata inwestują w drony. My zapewniamy środowisko do zarządzania ich ruchem - stwierdza.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.