REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
5 listopada 2025 18:00 Polska Agencja Prasowa

Polak zaradny robi zakupy na Boże Narodzenie już w listopadzie

Tryb przygotowań do świąt w społeczeństwie jest dość mocno zróżnicowany
fot: freepik

Blisko co trzeci Polak zakupy związane ze świętami Bożego Narodzenia robi w listopadzie - wynika z badania “Polaków portfel własny: E-commerce od święta“. Jednocześnie ponad 60 proc. badanych uważa, że reklamy związane ze świętami pojawiają się za wcześnie.

Z raportu Santander Consumer Banku wynika, że blisko połowa (48 proc.) Polaków planuje z wyprzedzeniem niektóre świąteczne wydatki, np. prezenty, a 14 proc. szczegółowo planuje wszystkie zakupy z tej okazji. Natomiast 33 proc. robi zakupy spontanicznie, bez wcześniejszych przygotowań - częściej mężczyźni (36 proc.) niż kobiety (30 proc.).

Dwóch na pięciu respondentów świąteczne zakupy rozpoczyna na początku ostatniego miesiąca roku, między 1 a 15 grudnia, a 29 proc. - już w listopadzie. Co dziesiąty ankietowany stwierdził, że nie wie kiedy, bo tego nie planuje, natomiast 9 proc. zadeklarowało, że zaczyna zakupy na święta Bożego Narodzenia na ostatnią chwilę. Na przygotowania w październiku wskazało 7 proc. respondentów, a we wrześniu lub wcześniej - 1 proc.

Ponad dwie trzecie (67 proc.) badanych wskazało, że treści dotyczące świąt - zarówno w formie reklam, jak i kolekcji w sklepach stacjonarnych - wkraczają na rynek przedwcześnie. Jedna piąta ankietowanych stwierdziła, że pojawiają się w odpowiednim czasie, a dla 3 proc. są zbyt późno. Natomiast 6 proc. nie zwraca na nie uwagi.

“Widzimy, że. Przykładowo, aż 43 proc. kobiet deklaruje, że rozpoczyna zakupy na tę okazję we wrześniu, październiku lub listopadzie, czyli z dużym wyprzedzeniem. Wśród mężczyzn na te odpowiedzi wskazało 31 proc. Panowie z kolei wyraźnie częściej zaczynają je w grudniu lub na ostatnią chwilę - 55 proc., wobec 43 proc. wśród Pań“ - podkreślił, cytowany w informacji, Patryk Perliński z Santander Consumer Banku.

Badani zostali zapytani też o to, co najczęściej kupują w internecie przed świętami Bożego Narodzenia. Najczęściej wymieniano prezenty, które wskazało 70 proc. badanych. Następne w kolejności były: dekoracje i ozdoby świąteczne (32 proc.) oraz ubrania i dodatki (29 proc.). Artykuły spożywcze wymieniło 14 proc. uczestników badania, a 12 proc. - chemię domową; 11 proc. przyznało, że nie kupuje online nic na święta.

Dla 41 proc. ankietowanych decydującym czynnikiem przekonującym ich do zakupów świątecznych online jest brak konieczności stania w kolejkach i unikanie tłumów, a 39 proc. wskazało na wygodę dostawy zakupów prosto do domu lub paczkomatu. Na trzecim miejscu były niższe ceny i promocje w sieci, które wskazało 36 proc. respondentów.

Niemal co trzeci Polak (30 proc.) stwierdził, że w sieci nie ogranicza go czas i godziny otwarcia sklepów, a 28 proc. odpowiedziało, że e-commerce gwarantuje większy wybór i dostępność produktów. Na możliwość szybkiego i łatwego porównania ofert zwróciło uwagę 19 proc. badanych. Ankietowani przyznali też, że online mają możliwość zakupu unikatowych, rzadko spotykanych produktów - wskazało tak 16 proc. uczestników badania.

Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września - 6 października 2025 r. W badaniu wzięło udział 1005 dorosłych Polaków robiących zakupy online.

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (0) pokaż wszystkie
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Wzięli pod lupę zatrudnienie w górnictwie. Ilu pracowników nie zjeżdża na dół?
29 października 2025
20.7 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]