W marcu br. rozpocznie się przebudowa linii kolejowej do Wisły - poinformowały w środę, 12 lutego, PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace na jednotorowym szlaku będą wiązały się z jego zamknięciem; zamiast pociągów kursowały będą dwie linie autobusowe.
Jak wynika ze środowego komunikatu zarządcy kolejowej infrastruktury, od połowy marca Koleje Śląskie, które obsługują połączenia z Katowic do Wisły Głębiec, wprowadzą zastępczą komunikację autobusową na dwóch trasach: Bielsko-Biała - Skoczów - Ustroń - Wisła Głębce oraz Czechowice-Dziedzice - Zabrzeg - Chybie Mnich - Pierściec - Skoczów - Goleszów - Ustroń.
W poniedziałek prezes Kolei Śląskich Aleksander Drzewiecki mówił dziennikarzom, że zmiany zostaną wprowadzone od 16 marca. - Będą specjalne autobusy - aby było to jak najbardziej dogodne dla pasażerów, chcemy uruchomić dwie linie: czerwoną i zieloną - zapowiedział.
Jak wyjaśnił Drzewiecki, linia czerwona będzie miała charakter bezpośredni: z Bielska-Białej autobusy będą kursowały do Skoczowa ekspresową trasą S52, a dalej do Ustronia i Wisły - drogą nr 941. Linia zielona pojedzie z Czechowic-Dziedzic lokalnymi drogami, obsługując kolejne stacje i przystanki wzdłuż linii kolejowej. Szczegółowe informacje będą umieszczane na stronie kolejeslaskie.com.
Przygotowany w poprzednich latach unijny projekt pod nazwą "Rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce" jest jedynym projektem modernizacji infrastruktury kolejowej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Inwestycja została ujęta w rządowym Programie dla Śląska.
Umowę na realizację zasadniczej części przedsięwzięcia przedstawiciele PKP PLK i Trakcji PRKiI podpisali 2 października ub.r. Chodzi o remont 41-kilometrowego odcinka do Wisły Głębiec. Przejazd między Głębcami a Chybiem (na magistrali E65 między Czechowicami-Dziedzicami i Zebrzydowicami) zajmuje dziś 75 min (do Katowic 135 min).
Zgodnie ze środową informacją PLK efektem inwestycji będzie zasadnicza poprawa tego połączenia. Z Katowic do Wisły Głębce pociągi po remoncie mają jeździć w ok. 1h 40 min, czyli o ponad pół godziny szybciej niż obecnie. Przebudowa linii od Chybia do Wisły Głębce będzie podzielona na dwa etapy. Rozpocznie się od odcinka Bronów (Chybie) - Skoczów.
"Inwestycja od Skoczowa do Wisły Głębiec będzie realizowana w 2021 r. Jednocześnie, wykonawca przystąpił do prac przy przebudowie linii kolejowej na trasie Goleszów - Cieszyn" - podały PLK. "Dzięki inwestycji pociągi pasażerskie znów zaczną kursować między Goleszowem a Cieszynem, co będzie dużym ułatwieniem dla mieszkańców regionu, studentów, turystów" - zaznaczyła kolejowa spółka.
Niespełna 10-kilometrowe połączenie Goleszów - Cieszyn jest nieprzejezdne od 2013 r. Pociągi do Cieszyna mogą dojeżdżać innym, odnowionym w ub.r. szlakiem - od strony Zebrzydowic (stacja w polskim Cieszynie jest także skomunikowana z dużym dworcem w Czeskim Cieszynie).
Jak wymieniły w środę PLK, na obu remontowanych trasach powstaną m.in. nowe stacje: Skoczów Bajerki (na linii 157) i Ustroń Poniwiec (na linii 191). Odnowione zostaną stacje: Pierściec, Skoczów, Goleszów, Cieszyn, Ustroń, Ustroń Polana i Wisła Uzdrowisko oraz przystanki: Chybie Mnich, Zaborze, Skoczów Bładnice, Goleszów Górny, Bażanowice, Ustroń Zdrój, Wisła Dziechcinka i Wisła Kopydło.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.