Katowice w obecnej perspektywie finansowej na lata 2016-2020 pozyskały około 700 mln zł dofinansowania na szereg projektów, w tym inwestycyjnych, m.in. na budowę centrów przesiadkowych, termomodernizacje czy rewitalizację parków. Dofinansowanie udało się także za pośrednictwem Tramwajów Śląskich pozyskać na inwestycję „tramwaj na południe” - pioinformowała portal netTG.pl Ewa Lipka, rzecznik prasowy Wydziału Komunikacji Społecznej UrzęduMiasta Katowice.
Aby rozpocząć budowę linii tramwajowej na południe, konieczne jest pozyskanie tzw. decyzji środowiskowej. Dokumenty w tej sprawie zostały złożone przez miasto w lutym 2019 r. do RDOŚ. – Ze względu na obszerność zagadnienia w zakresie m.in. gospodarki wodno-ściekowej czy też analizy wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych Miasto Katowice, zgodnie z korespondencją z RDOŚ uzupełniło dokumentację środowiskową, a poprawiona wersja raportu została złożona w grudniu ubiegłego roku i jest ponownie weryfikowana przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Aktualnie oczekujemy na przyjęcie raportu bez uwag, co będzie się wiązało z wydaniem decyzji środowiskowej. Kolejnym krokiem będzie wykonanie Projektu Budowlanego Projektu Wykonawczego, co z kolei umożliwi przygotowanie przetargu na roboty budowlane – wyjaśnia Ewa Lipka, rzecznik prasowy urzędu miasta. - Oczekiwanie na wydanie decyzji środowiskowej sprawiło, że byliśmy zmuszenie do wydłużenia czasu projektowania do października tego roku. Tym samym realny termin ukończenia linii tramwajowej i rozliczenia projektu to przełom lat 2023 i 2024.
Ryzyko nieukończenia inwestycji w aktualnej perspektywie finansowej, tj. do końca 2023 r., wiązałoby się z utratą przyznanych na ten cel środków unijnych w wysokości ponad 71 mln zł. W związku z tym władze Katowic wystosowały do Zarządu Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego propozycję innej alokacji przyznanych środków.
- Zależy nam na tym, by te środki służyły mieszkańcom Katowic i wpływały na podniesie jakości życia w mieście. Dlatego w listopadzie ubiegłego roku spotkaliśmy się z przedstawicielami Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej, Centrum Unijnych Projektów Transportowych oraz Tramwajów Śląskich, by porozmawiać o innych inwestycjach, które będą realizowane w tym obszarze – wyjaśnia Małgorzata Domagalska, naczelnik wydziału funduszy europejskich. – Nasza propozycja przedłożona do Zarządu Związku Subregionu Centralnego Województwa Śląskiego, uprzednio omówiona wstępnie z Ministerstwem i CUPT-em, to modernizacja kolejnych odcinków infrastruktury tramwajowej o wartości 25,3 mln zł. Chodzi o dokończenie modernizacji głównych ciągów komunikacyjnych na połączeniu z Sosnowcem (wzdłuż linii nr 15) oraz na połączeniu z Bytomiem i Chorzowem (wzdłuż linii 7 i 20 oraz 6 i 19) - dodaje naczelnik. Ponadto w piśmie zaproponowano dodatkowy zakup taboru za 28,2 mln zł, zwiększenie dofinansowania dla Centrum Przesiadkowego Sądowa w wysokości 3,3 mln zł ze względu na konieczność realizacji robót dodatkowych. Pozostałe środki w wysokości 4,5 mln zł zagospodarowana ma zastać na doposażenie Tramwajów Śląskich.
- O dofinansowanie budowy linii tramwajowej będziemy się starać w perspektywie finansowej 2021-2027. To bardzo ważna inwestycja dla naszego miasta, a na jej realizację oczekują tysiące mieszkańców. Dlatego podkreślamy, że linia tramwajowa będzie realizowana bez względu na finansowanie zewnętrzne i w możliwie szybkim tempie – dodaje Ewa Lipka.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.