Jak poinformowali przedstawiciele spółki Lotos Petrobaltic, platforma Petro Giant dotarła w poniedziałek, 23 grudnia, na złoże B3. Na początku roku platforma rozpocznie ona prace rekonstrukcyjne 7 odwiertów (B3-5, B3-6, B3-8, B3-9, B3-13, B3-14, B3-15).
Cała operacja od przygotowań poprzez holowanie, po pozycjonowanie oraz prealody to łącznie około 68 h. Dystans holowania jaki przebyła platforma to 76 mil morskich. W operacji brały udział 3 holowniki: Bazalt – należący do spółki zależnej LOTOS Petrobaltic oraz Fairplay XVI i Akul, które przejęły platformę po wyprowadzeniu jej z basenu Naftoportu od holowników portowych. Okno pogodowe pozwoliło na wyjście platformy z portu. Warunki pogodowe dla takich operacji są ściśle określone. Wiatr maksymalnie do 25 węzłów a fale nie większe niż 2 m. Nad całą operacją czuwał dowódca operacji holowania Tow Master – kapitan Dariusz Pańczyniak.
Platformę Giant Lotos Petrobaltic zakupił od firmy Maersk w czerwcu br. To piąta i największa ze wszystkich jednostek należących do tej gdańskiej spółki. Zbudowana w 1986 r. w Japonii platforma została w pełni zmodernizowana w 2012 r. Wcześniej platforma należąca do duńskiego armatora operowała na wodach Morza Północnego. Pod koniec września jednostka dotarła do Gdańska, gdzie poddano ją pracom przystosowawczym wymaganym do recertyfikacji oraz przeszkolono załogę. 22 października 2019 r. platforma została zarejestrowana przez Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni i wpisana do rejestru statków morskich. Pływa pod polską banderą.
Przeznaczeniem Petro Giant są prace rekonstrukcyjne i wiertnicze na złożach bałtyckich Lotosu. Może ona wykonywać odwierty do głębokości 25 000 stóp (7 620 m). Pierwszym jej zadaniem będzie wykonanie rekonstrukcji 7 odwiertów na złożu B3 w celu zwiększenia wolumenu wydobycia węglowodorów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.