Do 16 grudnia wykonawcy mogą składać oferty w przetargu na projekt i budowę centrum przesiadkowego i ponad 25 kilometrów tras rowerowych w Tarnowskich Górach, które połączą dzielnice z centrum miasta. Wartość inwestycji to 53 mln zł.
Jak podały lokalne władze, informując o ogłoszeniu przetargu, ostateczny wygląd centrum przesiadkowego oraz dokładny przebieg tras rowerowych będzie znany za rok. Sama inwestycja ma być gotowa najpóźniej w 2023 roku.
- O ścieżkach rowerowych mówimy od kilku lat, o ich potrzebie wiemy od zawsze, teraz czas na działanie - podkreślił burmistrz Tarnowskich Gór Arkadiusz Czech. Jak przypomniał, w ubiegłych latach miasto kosztem 300 mln zł wybudowało kanalizację i teraz może skupić się na kolejnych zadaniach, na które udało się zdobyć unijne dofinansowanie.
Centrum przesiadkowe w Tarnowskich Górach ma zintegrować cztery środki transportu: autobus, pociąg, samochód i rower. Od lat wyczekiwane przez mieszkańców zadanie wpisuje się w program ochrony powietrza dla woj. śląskiego. Przedsięwzięcie jest zgodne ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
- Tak długo wyczekiwana przez mieszkańców sieć tras rowerowych wraz z bezpłatnymi parkingami, połączy nareszcie dzielnice miasta z jego centrum. Zadanie realizowane będzie w formule +zaprojektuj i wybuduj+, co oznacza, że jedna firma, która wygra przetarg, zaplanuje i wykona inwestycję - wskazał oficer rowerowy miasta Piotr Korab.
Planowana infrastruktura rowerowa będzie liczyła 28,2 km. Ponadto rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o powierzchni 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP, gdzie powstanie centrum przesiadkowe. Powstanie także ponad 145-metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej.
Jak wyliczał Korab, w ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu "park&ride" na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska "kiss&ride" z postojem do jednej minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, sześć miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. W centrum pojawi się też setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.
Koncepcja budowy centrum przesiadkowego i tras dla rowerów była konsultowana z mieszkańcami, jest też przedmiotem porozumienia ze Starostwem Powiatowym w Tarnowskich Górach.
- Dzięki temu porozumieniu tak skomplikowany i wielowątkowy projekt jest możliwy do zrealizowania. Gminę i powiat połączyła potrzeba rozwoju publicznego transportu zbiorowego, infrastruktury rowerowej oraz ograniczenia niskiej emisji na terenie Miasta Tarnowskie Góry - przekonują urzędnicy.
Przed kilkoma tygodniami decyzję o dofinansowaniu tarnogórskiego projektu podjął zarząd woj. śląskiego. Dzięki temu do gminy trafi 48 milionów złotych ze środków unijnych na realizację projektu rozbudowy centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej. Resztę kosztów pokryje miasto. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2023 r.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.