Ruch Piast kopalni Piast-Ziemowit realizuje jedną z kluczowych inwestycji dla przyszłości zakładu. W podziemnych wyrobiskach stanęły ogromne konstrukcje skrzyżowań portalowo-szkieletowych. Charakteryzują się zwiększoną nośnością i stabilnością. Dotychczas tego typu rozwiązania należały do rzadkości w polskim górnictwie węgla kamiennego. Stają się jednak coraz bardziej popularne.
Zakład górniczy w Bieruniu, by zapewnić sobie przyszłości, musi w ciągu najbliższych lat uzyskać dostęp do pokładów 215 i 209, usytuowanych w filarze ERG. Zalegają tam złoża węgla o bardzo dobrych parametrach jakościowych. W tym celu należało przebudować istniejące już wyrobiska i zabudować na ich skrzyżowaniach specjalne konstrukcje portalowo-szkieletowe. Mają spore gabaryty. Ich wysokość sięga 4,85 m, a rozpiętość od 11 (pierwszej) do 21 m (drugiej).We wcześniej wykonanej wielkogabarytowej komorze o wysokości ponad 5 m zmontowano elementy pierwszego skrzyżowania. Trwa budowa drugiego skrzyżowania. Oba zostały połączone 60-metrową przecinką, którą również przebudowano do rozmiarów obudowy ŁP12.
- Mieliśmy do czynienia z przedsięwzięciem logistycznym na wielką skalę. Ciężar niektórych elementów segmentu stałego portalu przekraczał pół tony. Do transportu wykorzystywany jest przewóz kołowy, do montażu zaś specjalistyczne wciągarki. Przestrzenie pomiędzy elementami skrzyżowania a górotworem wypełnione zostały skałą płoną – tłumaczy nadsztygar Tomasz Kubica, kierownik punktu pracy.
To właśnie przez te skrzyżowania prowadzony będzie w przyszłości transport ludzi, materiałów i urobku.
- Coraz więcej kopalń decyduje się na takie rozwiązania. Duże, przestronne wyrobiska pozwalają na zabudowę urządzeń transportu, w tym odstawy i całej związanej z nimi infrastruktury. Są funkcjonalne, wytrzymalsze i odporne na ruchy górotworu. Te, które montujemy w kopalni Piast, muszą przetrwać kilka dekad, praktycznie do końca istnienia kopalni – wyjaśnia Mariusz Szwed, kierownik Działu Górniczego, główny inżynier w Gliwickim Zakładzie Usług Górniczych.
Wykonanie modernizacji wyrobisk nie byłoby możliwe bez zatrudnienia wysoko wykwalifikowanej kadry specjalistów właśnie z GZUG.
- To niekwestionowana ekipa fachowców. Jesteśmy pod wrażeniem ich umiejętności technicznych i organizacyjnych. Potrafią pracować wydajnie i jednocześnie bezpiecznie. W ciągu niespełna siedmiu miesięcy zdołali oni wykonać jedno całe skrzyżowanie i przebudować ponad 60 m przecinki, a także większość drugiego skrzyżowania. Tempo robót jest satysfakcjonujące – zapewnia Andrzej Zieliński, kierownik robót górniczych w ruchu Piast.
Gliwicki Zakład Usług Górniczych to taka mała kopalnia. Zatrudnia ponad 700 pracowników, głównie wyspecjalizowanych w zakresie drążenia wyrobisk kamiennych, kamienno-węglowych i węglowych, ich przebudowach, a także w wykonywaniu podziemnych robót wiertniczych oraz obudowy kotwowej. Zakład dysponuje własnym ośrodkiem szkoleniowym.
- Stale się rozwijamy, wzmacniając swój potencjał wykonawczy i tym samym pozycję na rynku robót górniczych. Nade wszystko inwestujemy w pracowników. Tworzą oni wyspecjalizowane brygady wykonujące dziesiątki najtrudniejszych zadań zleconych przez zakłady należące do Polskiej Grupy Górniczej, Jastrzębskiej Spółki Węglowej i Węglokoksu Kraj. Stworzyliśmy własny styl zarządzania produkcją. Opiera się on m.in. na minimalizacji ryzyka wystąpienia niekorzystnych warunków górniczo-geologicznych i podniesieniu wynagrodzeń do poziomu obowiązującego w kopalniach PGG. Duży nacisk kładziemy na bezpieczeństwo i komfort pracy. Przynosi to wymierne efekty – tłumaczy Joanna Rurańska-Krężel, prezes zarządu GZUG.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.
Ciekawe ilu zatrudniaja emerytow i ukraincow ...
Jednak z flaszka i cygaretom robota idzie sprawniej. Gratulacje.
Romek z brygadą
W górnictwie jest jednym słowem super
Prywaciorze ,dej ta spokój,lebry
A co Lędziny głęboka tajemnica?