Marszałek woj. śląskiego uzależnił dalszą współpracę przy wspólnym bilecie na komunikację miejską i kolej od pełnego finansowania przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię pociągów w jej obrębie - przekazał w środę przewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.
Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja, mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu, zrzesza 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.
W związku z tym Metropolia coraz szerzej koordynuje zadania związane z organizacją komunikacji miejskiej na jej terenie. Dokładnie przed rokiem uruchomiła linie autobusowe do lotniska Katowice - z przejazdami na podstawie biletu dobowego, a od początku tego roku przejęła - poprzez swój Zarząd Transportu Metropolitalnego (ZTM) - organizację funkcjonowania całej komunikacji miejskiej od trzech dotychczasowych organizatorów.
Po integracji systemu taryfowo-biletowego komunikacji miejskiej na terenie ok. 50 miast i gmin, Metropolia w połowie br. wprowadziła - w uzgodnieniu z samorządem wojewódzkim - Metrobilet. Jest to bilet okresowy umożliwiający podróżowanie autobusami, tramwajami i trolejbusami organizowanymi przez ZTM oraz marszałkowskimi pociągami Kolei Śląskich. Emitują go Koleje Śląskie; sprzedaje ZTM.
Na środowym zgromadzeniu Metropolii przewodniczący jej zarządu Kazimierz Karolczak, sprawozdając ostatnie prace zarządu m.in. podał, że w pierwszym miesiącu sprzedaży Metrobiletów sprzedano ich prawie 800 sztuk, a w ciągu trzech kolejnych miesięcy liczba wzrosła trzykrotnie. "Uważamy, że to jest dobry początek i warto ten kanał sprzedaży i współpracę z urzędem marszałkowskim rozwijać" - wskazał przewodniczący, informując dalej o piśmie otrzymanym od marszałka woj. śląskiego ws. dalszej współpracy.
"Marszałek proponuje, aby od 2021 r. wszystkie połączenia kolejowe w granicach Metropolii były pokrywane w 100 proc. przez miasta GZM, a przekazane przez nas pociągi byłyby wykorzystywane jako tabor na połączeniach tych właśnie metropolitalnych. Wymagane byłoby dofinansowanie bazy Kolei Śląskich, które mogłyby obsługiwać te przekazane pociągi oraz współfinansowanie pociągów wyjeżdżających poza granice Metropolii, które mają część przebiegu w jej granicach" - wymienił Karolczak.
"Wydaje się, że to jest bardzo trudne, jeżeli zostało postawione w ten sposób. Dotychczasowa praktyka, jak również opinia nadzoru prawnego urzędu wojewódzkiego wskazują, że tak, jak zadania gminne przekazane nam do realizacji były w 100 proc. opłacane przez państwa, w ten sam sposób powinny być traktowane dotychczasowe połączenia również wojewódzkie, które realizował zarząd woj. śląskiego" - zwrócił się do członków zgromadzenia Metropolii Karolczak.
"Jeżeli mielibyśmy w 100 proc. pokrywać koszty połączeń kolejowych wewnątrz Metropolii, to one musiałyby być metropolitalne, musiałyby być w innej taryfie. Rozumiem, że to jest otwarcie trudnej dyskusji, w której na pewno będziemy musieli znaleźć jakieś rozwiązanie. Co do taboru, rozważaliśmy, by go zakupić i go przekazać, co miałoby zmniejszyć koszty funkcjonowania systemu kolejowego - tu pewnie łatwiej będzie znaleźć porozumienie" - zasygnalizował.
"Kwestia interpretacji, kto miałby pokrywać te połączenia dotychczas utrzymywane. Nie uchylamy się od finansowania połączeń dodatkowych, nowych, które zwiększają ofertę, jakiej dotąd nie było - i tak się dzieje. W projekcie przyszłorocznego budżetu zapisaliśmy kwotę 6 mln zł, która ma stworzyć dodatkowych kilkadziesiąt połączeń. Uważamy, że to jest kierunek, który powinniśmy rozwijać" - zaznaczył przewodniczący.
"Rozumiem, że to jest początek rozmów, mam nadzieję, że zakończy się z powodzeniem - powtórzył Karolczak. "W innym przypadku marszałek zapowiada, że nie będzie w stanie kontynuować z nami projektu Metrobiletu, czyli nie byłby możliwy wspólny bilet autobusów, tramwajów i trolejbusów z Kolejami Śląskimi" - zastrzegł.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.