Liczący 293 metry tunel kolejowy koło Trzcińska niedaleko Jeleniej Góry ma zostać poszerzony. Obecnie nie mogą się w nim mijać dwa pociągi, gdyż dwa ułożone w tunelu tory leżą zbyt blisko siebie.
- W 2021 r. planowane jest przeprowadzenie prac w trzystumetrowym, dwutorowym tunelu kolejowym na linii 274 w okolicy Trzcińska - informuje Bohdan Ząbek z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe SA we Wrocławiu. - Obecnie opracowywana jest dokumentacja za 1,3 mln zł netto. Zadanie jest finansowane ze środków budżetowych. Termin realizacji dokumentacji to czwarty kwartał 2020 r. Głównym efektem prac ma być „poszerzenie” tunelu. Pozwoli to na równoczesny przejazd pociągów po obu torach. Obecnie, ze względu na bezpieczeństwo, w tunelu nie mogą się mijać pociągi.
Przeznaczony do prac modernizacyjnych tunel znajduje się między przystankami Wojanów i Trzcińsko. Wydrążono go w metodą górniczą pod Tunelową Górą (440 m n.p.m.) we Wzgórzach Dziwiszowskich, będących częścią Kotliny Jeleniogórskiej. Pociągi jeżdżą nim od 1867 r., jest to więc najstarszy tunel w polskiej części Sudetów. Obecnie korzystają z niego zarówno pociągi pasażerskie, jak i towarowe, w tym te obsługujące sudeckie kopalnie odkrywkowe.
Jak wyjaśnia Bohdan Ząbek, prace w tunelu nie podlegają uregulowaniom Prawa geologicznego i górniczego. Przepisami, określającymi tryb prowadzenia oceny stanu technicznego tuneli, jest ustawa Prawo budowlane oraz regulacje wewnętrzne PKP PLK oparte na tej ustawie. Zakres prac w trzcińskim tunelu nie został jeszcze określony. Zakłada się tylko, że wzmocniona zostanie konstrukcja, a efektem prac ma być zwiększenie prędkości jazdy w tunelu, a także przywrócenie jazdy dwutorowej na dalszym odcinku od tunelu przez Trzcińsko do Janowic Wielkich.
W Zarządzie PKP PLK w Sudetach jest 14 tuneli kolejowych. Po trzy z nich znajdują się na liniach 286 (w okolicach Świerków Dolnych, Bartnicy i Jedliny Górnej) i linii 283 (pomiędzy Pilchowicami Zaporą a Wleniem). Dwa tunele istnieją na liniach nr 276 (w okolicach Długopola Zdroju i Barda Śląskiego) oraz na linii 309 (pomiędzy Kulinem Kłodzkim a Lewinem Kłodzkim). Tunele znaleźć można także na liniach nr 291 (w rejonie Unisławia Śląskiego), 311 (w okolicy Szklarskiej Poręby Dolnej), a także na linii 308 (między Ogorzelcem a Kowarami). Ten ostatni wyłączony jest od lat z użytku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.