Kopalnia Ruda inwestuje w swoją przyszłość. Kierownictwo ruchu Bielszowice postawiło na inwestycje. Są one związane z udostępnieniem nowych, perspektywicznych rejonów wydobywczych, a także kompleksowym ich umaszynowieniem.
Inwestycje skupiają się m.in. w północno-zachodniej części partii centralnej, w pokładzie 504wg. Trwa tam drążenie wyrobisk pod późniejsze uruchomienie ściany 001z, która będzie pierwszą z szesnastu zaprojektowanych ścian, łącznie w warstwie górnej i dolnej pokładu 504 w tym rejonie. Wspomniany pokład 504, o miąższości do 8 m, charakteryzuje się wysoką jakością węgla, m.in. typu 35.1. Jego kaloryczność wynosi 31 937 kJ/kg, średnia zawartość popiołu 3,70 proc., a średnia zawartość siarki 0,35 proc.
Inwestycje w park maszynowy
Aby uruchomić ścianę, niezbędne były inwestycje w park maszynowy. Kopalnia zakupiła już 177 sekcji obudowy zmechanizowanej, przenośnik zgrzebłowy ścianowy wraz z kruszarką, przenośnik zgrzebłowy podścianowy również z kruszarką, dwa przenośniki zgrzebłowe podścianowe z kruszarkami oraz urządzenie przekładkowe. Zmodernizowano także 60 sekcji obudowy zmechanizowanej BW17/43. Ponadto w ruchu Bielszowice gruntownej przebudowie poddano transport. Zakupione zostały dwa ciągniki spalinowe podwieszane, dwie lokomotywy spalinowe oraz trzy przenośniki taśmowe o szerokości taśmy 1200 mm.
- W br. systematycznie doposażaliśmy kolejne ściany w nowy sprzęt – informuje Mariusz Putra, kierownik Działu Inwestycji i Przygotowania Produkcji, główny inżynier inwestycji.
Ponadto w ruchu Bielszowice prowadzone są prace związane z modernizacją przekopu południowego. W planie jest kontynuacja drążenia przekopu południowo-równoległego II na poziomie 1000 m. Ma on dla kopalni strategiczne znaczenie.
Te przedsięwzięcia umożliwią stworzenie niezależnego transportu urobku, materiałów i załogi pomiędzy szybami zjazdowymi a rejonami eksploatacji węgla. Przekop południowy będzie głównym wyrobiskiem dla odstawy urobku z eksploatacji węgla poniżej poziomu 1000 m.
Kluczową inwestycją będzie ponadto pogłębienie szybu VI w ruchu Bielszowice.
Ma strategiczne znaczenie dla eksploatacji złoża węgla zalegającego poniżej obecnego poziomu udostępnienia.
- Unikniemy w ten sposób przewietrzania podpoziomowego, zarówno w ruchu Bielszowice, jak i w ruchu Halemba. Zwiększeniu ulegnie także baza zasobowa kopalni Ruda i wydłuży się jej żywotność – zwraca uwagę Mariusz Putra.
Trzy etapy
Szyb VI będzie pogłębiany z poziomu 1000 m do 1300 m. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Pierwszy zakłada wykonanie wyrobisk udostępniających z pokładów 408 i 405/2wg, podejście pod szyb VI na poziomie 1200 m oraz wykonanie pionowego otworu wielkośrednicowego do poz. 1000. W drugim etapie szyb zostanie pogłębiony z poz. 1000 do poziomu 1200 m wraz z wykonaniem pozostałych wyrobisk podszybia na tym poziomie, a także budową infrastruktury przemysłowej na powierzchni. W ostatnim, trzecim etapie, szyb VI zgłębiony zostanie do poz. 1300 m. Inwestycja pozwoli w przyszłości na udostępnienie i eksploatację perspektywicznego złoża Śmiłowice. Ma ona zostać zakończona w 2030 r.
Niemałym wyzwaniem dla załogi będzie ponadto realizacja robót górniczych w partii Borowa i partii L, pomiędzy poziomami 1000 a 1200 m. Niezbędne stanie się stworzenie dla tego rejonu wydajnego układu klimatyzacji, który zapewni warunki pracy zgodne z obowiązującymi przepisami.
Jeśli chcesz mieć dostęp do artykułów z Trybuny Górniczej, w dniu ukazania się tygodnika, zamów elektroniczną prenumeratę PREMIUM. Szczegóły: nettg.pl/premium. Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.