Podgląd mapy dworca na smartfonie, informacja o lokalach usługowych, czy aktualny rozkład jazdy pociągów - na takie funkcjonalności mają pozwolić testowane przez PKP S.A. na Dworcu Centralnym w Warszawie nadajniki beacon. To małe nadajniki sygnału radiowego łączące się z telefonami.
Beacony są to niewielkie urządzenia zasilane wydajnymi bateriami, które komunikują się ze smartfonami czy tabletami za pomocą technologii Bluetooth. Jedną z zalet beaconów jest możliwość ustalenia lokalizacji smartfona przez poinformowanie go o swojej obecności w danym miejscu (tzw. mikrolokalizacja). Beacony nie łączą się z urządzeniami podróżnych, nie pobierają żadnych danych, co wyklucza ryzyko potencjalnego przechwycenia jakichkolwiek informacji. Beacony obecne są np. w galeriach handlowych, muzeach, lotniskach.
PKP S.A. poinformowała w środowym komunikacie, że spółka PKP Telkol instaluje takie nadajniki na dworcach kolejowych. Pierwsze testy zostały przeprowadzone w Bydgoszczy. Teraz nadajniki są zakładane na Dworcu Centralnym w Warszawie. Pilotaż pod nazwą "Smart Dworzec" ma potrwać trzy miesiące.
- Chcemy, aby nasze dworce odznaczały się nie tylko wysoką estetyką, ale także nowoczesnością. Wdrażane przez PKP Telkol rozwiązanie to kolejny przykład nowoczesnych technologii, których zastosowanie pozwoli usprawnić szeroko rozumianą obsługę pasażerów. Zależy nam także na tym, aby dworce były w pełni dostępne dla wszystkich grup podróżnych i innych użytkowników dworców, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. To właśnie z myślą o tych pasażerach instalowane są beacony - wyjaśnił prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński.
Prezes PKP Telkol Mirosław Gilarski dodał, że pilotaż na Dworcu Centralnym zakłada dostawę, montaż i instalację urządzeń beacon oraz prezentację testu (proof of concept) aplikacji mobilnej.
Aplikacja w przyszłości na pozwolić m.in. podejrzeć mapę dworca, na której znajdą się informacje o lokalach usługowych np. sklepach. Dzięki niej mają być także wyświetlane: aktualny rozkład jazdy pociągów czy informacje o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami. Aplikacja ma np. pozwolić osobom z niepełnosprawnością ruchową, już po ich dotarciu na dworzec, wyszukać i pokierować do odpowiedniego - dostosowanego do ich potrzeb - okienka przy kasach biletowych.
Użytkownicy aplikacji mają otrzymywać ponadto powiadomienia o aktualnych zniżkach i promocjach na przejazd pociągiem. Aplikacja ma też kierować pasażera na interesujący go peron.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.