Polacy lubią płacić kartą. Co 12. z nas w ogóle nie korzysta z bankomatów i gotówki. Niestety nie wszędzie jeszcze można uniknąć banknotów w portfelu. Najczęściej z brakiem możliwości płatności bezgotówkowych ankietowani spotykają się na targowiskach i bazarach (51proc.). To wnioski płynące z badania „Płatności bezgotówkowe oczami Polaków 2019”, opublikowanego przy okazji kampanii informacyjnej „Warto Bezgotówkowo”.
Badanie przeprowadzono na przełomie września i października br. przez pracownię Pollster na zlecenie Warszawskiego Instytutu Bankowości. 79 proc. Polaków jako najbardziej preferowaną formę płatności wskazało kartę płatniczą, bankowość internetową lub płatność innym urządzeniem (np. telefonem lub zegarkiem). Co piąty badany deklaruje przywiązanie do gotówki. Korzystając z bankomatu najczęściej jednorazowo wypłacana kwota waha się między 100 a 200 zł (33 proc.).
– Płatności bezgotówkowe mają już ugruntowaną pozycję w świadomości Polaków – zarówno klientów indywidualnych, jak i przedsiębiorców. Są to szybkie, wygodne i bezpieczne formy płatności, a ich popularność i zaawansowanie technologiczne stawiają Polskę jako wzór na tle Europy. Udział obrotu bezgotówkowego w naszym kraju będzie w dalszym ciągu dynamicznie wzrastać. Jest to związane z m.in. dalszym rozwojem infrastruktury, w tym sieci punktów akceptacji nowoczesnych płatności - mówi Włodzimierz Kiciński, Wiceprezes Związku Banków Polskich.
Według danych Fundacji Polska Bezgotówkowa obecnie na 1000 mieszkańców przypadają 23 terminale, a jeszcze niedawno było to zaledwie 16. Jednak pomimo dynamicznego rozwoju, wciąż dla 37 proc. Polaków podstawową barierą w płaceniu kartą jest brak terminala płatniczego w miejscu, w którym chcieliby takiej płatności dokonać. Najczęściej taka sytuacja spotyka ich na targowiskach i bazarach (51 proc. wskazań), sklepach spożywczych (28 proc.), a także punktach usługowych jak fryzjer, kosmetyczka czy warsztat samochodowy (ok. 25 proc.). Zdaniem osób w wieku 18-24 lata możliwości płatności kartą często brakuje w placówkach służby zdrowia (23 proc.), a 17 proc. Polaków w wieku 35-44 lata wskazuje również na szkoły czy przedszkola.
Wraz z rozwojem obrotu bezgotówkowego, należy również pamiętać o bezpiecznym korzystaniu z nowoczesnych form i metod płatności. Zapewnienie wysokiego poziomu cyberbezpieczeństwa to, zdaniem bankowców ankietowanych przez Związek Banków Polskich w sierpniu br., główne wyzwanie związane ze wspomnianą dyrektywą PDS2 – twierdzi tak aż 57 proc. badanych. Jako ważny obszar w tym przypadku wskazano również edukację klientów (35 proc. wskazań).
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.