Najkorzystniejsze oferty w przetargu na rewitalizację linii kolejowych wiodących od magistrali Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice do Wisły Głębiec i do Cieszyna wybrały PKP Polskie Linie Kolejowe. Przy łącznym budżecie ok. 432 mln zł, opiewają one łącznie na 647 mln zł.
Obecnie zasadnicza część tych linii, tworząca blisko 41-kilometrowe połączenie do Wisły Głębiec, jest wykorzystywana przede wszystkim przez Koleje Śląskie. Przejazd między Głębcami, a Chybiem (na magistrali E65 między Czechowicami-Dziedzicami i Zebrzydowicami) zajmuje dziś 75 min. (do Katowic 135 min.).
Niespełna 10-kilometrowe połączenie Goleszów - Cieszyn jest nieprzejezdne od 2013 r. Pociągi do Cieszyna mogą dojeżdżać innym, odnawianym w ostatnich miesiącach szlakiem - od strony Zebrzydowic (stacja w polskim Cieszynie jest także skomunikowana z dużym dworcem w Czeskim Cieszynie).
Przygotowany w poprzednich latach unijny projekt pod nazwą "Rewitalizacja linii nr 694/157/190/191 Bronów - Bieniowiec - Skoczów - Goleszów - Cieszyn/Wisła Głębce" jest jedynym projektem modernizacji infrastruktury kolejowej w Regionalnym Programie Operacyjnym Woj. Śląskiego na lata 2014-20.
Wniosek dotyczący dofinansowania tej inwestycji - o szacunkowej wartości 441,7 mln zł - PLK zgłosiły w listopadzie ub. roku do konkursu RPO dotyczącego transportu kolejowego. Zarządca kolejowej infrastruktury ubiega się w nim o 273,5 mln zł dofinansowania.
Od 17 grudnia ub. roku PLK prowadzą przetarg na zaprojektowanie i wykonanie robót. Podzielono go na trzy części: dotyczące rewitalizacji odcinka Bronów (obok Chybia) - Wisła Głębce (o budżecie 304,9 mln zł brutto), odbudowy odcinka Goleszów - Cieszyn (o budżecie 81,4 mln zł brutto) oraz robót w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym (o budżecie 45,7 mln zł brutto). Jedynym kryterium oceny jest cena, wszystkie części przewidują wykonanie prac do 23 grudnia 2021 r.
Podczas lutowego otwarcia ofert okazało się, że złożyło je czternastu wykonawców (mogli oni składać oferty na jedną lub więcej części zamówienia). Pod kątem największej części (rewitalizacja Bronów - Głębce) spłynęły cztery oferty opiewające na kwoty od 466,9 mln zł brutto do 575,2 mln zł brutto. Najtańszą przedstawiło konsorcjum spółek Track Tec Construction i Intop Warszawa.
Chęć wykonania prac na odcinku Goleszów - Cieszyn wyraziło ośmiu oferentów. Zaproponowane przez nich ceny mieściły się w przedziale: 93,4 - 174,6 mln zł brutto. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum Infra Silesia i PBS Transkol. Z kolei na roboty w zakresie urządzeń sterowania ruchem kolejowym napłynęły cztery oferty - między 33,1 mln zł, a 45,7 mln zł. Autorem najtańszej było konsorcjum spółek Elkol i Prvni Signalni.
W połowie marca PLK podały, że po aukcji elektronicznej dla odcinka Bronów-Głębce największą liczbę punktów uzyskała oferta złożona przez Trakcję PRKiI. W czerwcu spółka poinformowała o unieważnieniu tej części postępowania ze względu na brak oferty niepodlegającej odrzuceniu; jednak po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej, wskutek odwołania, pod koniec lipca PLK cofnęły unieważnienie.
Dla odcinka Goleszów-Cieszyn w połowie marca zarządca kolejowej infrastruktury podał, że po aukcji elektronicznej najwięcej punktów uzyskała oferta konsorcjom Torkol i Mar-Bud.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.