W centrum Katowic od piątku, 20 września, powiększono strefę, w której obowiązuje ograniczenie prędkości do 30 km/h. Jak wynika z informacji miejscowego samorządu, to działanie w ramach Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu.
Zgodnie z piątkową informacją magistratu, śródmiejską Strefę Tempo 30 poszerzono o kwartał ograniczony ulicami: Sokolską, Gliwicką, Grundmanna i Chorzowską. W kwartale tym znajdują się ulice: Mickiewicza, Zabrska, Sobieckiego, Opolska oraz Dąbrówki.
Jak akcentował we wcześniejszej zapowiedzi wprowadzenia ograniczenia prezydent Katowic Marcin Krupa, miasto chce stawiać na budowanie transportu zrównoważonego, czyli "takiego, który jest przyjazny dla pieszych, rowerzystów, kierowców i osób korzystających z komunikacji publicznej".
- Transport zrównoważony oznacza także dawanie mieszkańcom wyboru środka transportu, którym można komfortowo przemieszczać się po mieście. W Katowicach aktualnie realizujemy wiele inwestycji w obszarze transportu: trwa budowa trzech centrów przesiadkowych i nowych dróg rowerowych, przebudowa dwóch węzłów drogowych drogi krajowej nr 81, rozwój sieci rowerów miejskich czy zakupy nowych autobusów - wymienił Krupa.
- Te wszystkie inwestycje są bardzo ważne i zmienią transportowe oblicze naszego miasta, natomiast równie ważne są działania na mniejsza skalę, które pozwalają zachęcać mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. Od 2015 r. w naszym mieście działa strefa tempo 30 w Śródmieściu, a od dwóch lat podobne strefy wprowadziliśmy w dzielnicach - przypomniał.
Obecnie w Katowicach obowiązuje kilkanaście stref tego typu - m.in. obejmujących fragmenty dzielnic i osiedli Kostuchna, Ligota, Podlesie, Piotrowice, Janów, Zawodzie czy Witosa.
Miasto ocenia, że w miejscach, gdzie ograniczono ruch kołowy do 30 km/h, jest bezpieczniej. Już w 2016 r., czyli pierwszym roku wprowadzenia limitu w centrum, liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów spadła w stosunku do 2014 r. o ponad połowę. W 2014 r. ogółem zliczono na tym obszarze 22 wypadki, w których 22 osób zostało rannych, a jedna osoba zmarła. W 2016 r. odnotowano 13 wypadków z 15 rannymi.
Katowiccy samorządowcy wskazują też, że inicjatywa Strefy Tempo 30 wiąże się z założeniami polityki rowerowej miasta. Obszary ograniczenia prędkości zwiększają bezpieczeństwo rowerzystów tam, gdzie nie ma możliwości wydzielenia dodatkowych pasów czy dróg rowerowych. Jednocześnie wyznaczane są tzw. kontrapasy (po których rowerzyści mogą jeździć "pod prąd" na ulicach jednokierunkowych.
Miasto wskazuje, że tegoroczne poszerzenie Strefy Tempo 30 to jedno z działań w ramach dobiegającego końca Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu (w tym roku od 16 do 22 września).
Europejski Tydzień Zrównoważonego Transportu to inicjatywa Komisji Europejskiej. Główny temat tegorocznej edycji to: "Bezpieczny ruch pieszy i rowerowy", a oficjalny slogan brzmi "Chodź z nami". W tym roku kampania kładzie nacisk na aktywne środki transportu indywidualnego oraz korzyści, jakie mogą one przynieść zdrowiu i środowisku.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.