Na 23 września br. tyski samorząd zaplanował uruchomienie nowego odcinka sieci trolejbusowej. Skierowane zostaną tam dwie linie, jedna istniejąca zmieniona i jedna nowa - obie obsługiwane trolejbusami z akumulatorami.
Jak poinformowało w piątek biuro prasowe tyskiego magistratu, chodzi o nowy odcinek sieci trolejbusowej wzdłuż ul. Stoczniowców i Sikorskiego - przez Rondo Zesłańców Sybiru i tzw. pętlę paprocańską do ul. Beskidzkiej, czyli drogi krajowej nr 1. Tylko na jego fragmencie rozwieszono nową sieć trakcyjną, pozostałą część trolejbusy przejadą na bateriach.
23 września rozpocznie tamtędy kursowanie nowa, częściowo okrężna linia G. Zmieni się trasa linii E, która teraz też będzie miała charakter okrężny. Trolejbusy linii E pojadą przeciwnie do linii G, obie linie mają w ten sposób wzajemnie uzupełniać się.
- Aby ułatwić pasażerom orientację w kierunku jazdy linii G, na wyświetlaczach prezentowane będą dwa kierunki "Hotelowiec" w pierwszej części trasy oraz "Sikorskiego Wiadukt" w drugiej, podobnie jak ma to miejsce od kilku na okrężnej linii F - wyjaśnił prezes Tyskich Linii Trolejbusowych Marcin Rogala. Jak dodał, pojazdy linii E będą miały na wyświetlaczach kierunek "Begonii" w pierwszej części trasy, a później "Sikorskiego Wiadukt".
Uruchomienie nowej linii G i zmiana trasy linii E pozwoli na objęcie komunikacją trolejbusową tyskich osiedli Z1, Z, W, U, L, które wcześniej nie miały do niej bezpośredniego dostępu. Z początkowego przystanku trolejbusy linii E i G będą rozpoczynały kursy naprzemiennie, co pół godziny. Obie linie będą kursowały przez siedem dni w tygodniu.
Trolejbusy będą na nich kursowały, korzystając z nowej sieci trakcyjnej rozwieszonej na ponadkilometrowym odcinku Rondo Zesłańców Sybiru - Sikorskiego Wiadukt. Zdecydowano się ją zbudować ze względu na wzniesienie drogi. Pozostałą część nowego odcinka sieci trolejbusy będą obsługiwały, korzystając z akumulatorów.
Rozbudowa tyskiej sieci trakcji trolejbusowej trwała etapami przez ostatni rok, łącząc dwie ekologiczne inwestycje - związane z elektromobilnością i energooszczędnością. Montaż blisko 60 nowych słupów trakcji trolejbusowej zakończył się w grudniu ub. roku.
Następnie wiosną br. Tyskie Linie Trolejbusowe podpisały umowę na modernizację oświetlenia ulicznego - zdemontowano stare, betonowe słupy oświetleniowe i zamontowano 113 nowych opraw ledowych na słupach trakcji trolejbusowej.
- Na tym odcinku zastosowano sieć montowaną na wysięgnikach ze szkłolaminatu, co pozwoliło na zmniejszenie ilości zastosowanych słupów trakcyjnych. Drut jezdny trzymają elastyczne zawiesia typu delta, które wcześniej nie były w Tychach stosowane na taką skalę - wyjaśnił Rogala. Jednym z elementów budowy sieci trakcyjnej była również nowa podstacja zasilająca, przy ul. Sikorskiego.
Na nowym odcinku sieci, od osiedla W do osiedla R i z powrotem, trolejbusy pojadą na akumulatory. W tym celi TLT kupiły trzy nowoczesne trolejbusy hybrydowe wyposażone w baterie trakcyjne, które pozwalają na przejechanie blisko 30 km bez podłączenia do sieci, z pełnym zakresem mocy, działającą klimatyzacją lub ogrzewaniem. Zarówno odłączanie od sieci, jak i podłączanie jest w pełni zautomatyzowane i nie wymaga od kierowcy wychodzenia z kabiny.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.