REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTAC./NIEROTAC. STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT1]
REKLAMA 300x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA370x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA300x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - LEFT2]
REKLAMA 900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - TOP]
10 sierpnia 2019 15:35 Portal gospodarka i ludzie : : autor: WIG 3 tys. odsłon

Wojskowy portal opisuje szczegółowe przygotowania żołnierzy do defilady w Katowicach

Gąsienice czołgu mogą wystawać z boku platformy po 5 cm z każdej strony - tak przewidują przepisy o transporcie wojskowym koleją
fot: Polska Zbrojna (Michał Niwicz)

Najważniejsze to dostosować prędkość, utrzymać szyk i uniknąć korków… Leopardy, czołgi PT-91, Rosomaki, Kraby, zestawy Poprad to tylko część sprzętu, jaki 15 sierpnia przejedzie przez centrum Katowic. Armia przygotowuje się do defilady na Święto Wojska Polskiego. Do 10 Brygady Logistycznej, gdzie trwa zgrupowanie, przyjechało 700 żołnierzy wyposażonych w 180 pojazdów - wojskowy portal polska-zbrojna.pl opisuje przygotowania jednostek do udziału w święcie, które odbędzie się w Katowicach.

Jak żołnierze "od kuchni" gotowią się do parady, w której przedefiluje ich kilka tysięcy a po ulicach przetoczy się prawie 200 ciężkich pojazdów? Na zgrupowanie do Opola przyjechało 700 żołnierzy z całego kraju, którzy odpowiadają za sprzęt na defiladzie. Wśród nich są m.in. wojskowi 1 Warszawskiej Brygady Pancernej.

– Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że przygotowania trwają kilka tygodni. Najpierw trzeba wytypować pojazdy i załogi, które wezmą w defiladzie udział, a następnie je odpowiednio przyszykować. Trzeba pamiętać, że nasze czołgi są cały czas intensywnie eksploatowane i to w warunkach bojowych, dlatego każdy z nich musi najpierw przejść przegląd, później na ogół uzupełniamy ubytki lakieru, tak, aby dobrze się prezentowały – mówi kpt. Patryk Pankowski, dowódca kompani z 1 batalionu czołgów z Wesołej, która przywiozła do Opola 17 Leopardów 2A5.

Kolejny etap to przerzut sprzętu - pisze Magdalena Miernicka w portalu polska-zbrojna.pl. Najpierw punkt zborny wyznaczono w Opolu, godzinę zero na 18:00 w poniedziałek, 5 sierpnia, na dziesięć dni przed defiladą. Aby zdążyć punktualnie, transport czołgów rozpoczął się już w poprzedni weekend. Do przewozu wybrano platformy kolejowe.

– Oczywiście Leopardy są przystosowane do jazdy po drogach publicznych, mają wszystkie niezbędne światła i lusterka, ale trzeba pamiętać, że mówimy o czołgach, które są duże i ciężkie. Każdy z nich waży 60 ton. Przemieszczenie takiego sprzętu drogami publicznymi wymagałoby eskorty grupy kontroli ruchu czy Żandarmerii Wojskowej, mogłoby to także spowodować utrudnienia w komunikacji – mówi oficer.

Nie bez znaczenia przy wyborze kolei są kwestie ekonomiczne, bo czołg spala aż 700 l paliwa na 100 km. Przy transporcie na ćwiczenia też zazwyczaj Leopardy przemieszcza się koleją.

O rutynie przed katowicką defiladą nie ma jednak mowy, bo każdy załadunek czołgów na kolejowe platformy to dla żołnierzy wyzwanie.

– Traktujemy ten element jak ćwiczenie taktyczne. Wymaga on wielkiej precyzji szczególnie od kierowców, bo rozstaw gąsienic jest nieco większy niż szerokość samego wagonu. Przepisy mówią jasno, że po obu stronach gąsienice mogą wystawać za krawędź platformy tylko po pięć centymetrów - podkreśla por. Artur Wróbel, rzecznik prasowy 1 WBPanc.

Dlaczego to bardzo ważne? Chodzi o bezpieczeństwo transportu. W razie niedokładnego ustawienia na platformie kolejowej podczas przejazdu czołg mógłby się zsunąć z wagonu. Dlatego przed odjazdem wszystko musi być bardzo dokładnie sprawdzone. 

Przerzut czołgów koleją trwał przez całą noc. W pociągu przy pojazdach pojechało 54 żołnierzy, z których każdy odpowiadał za wyznaczone zadanie. W składzie znajdowali się technicy, ochrona, ratownicy medyczni, nawet strażacy. Na szczęście nikt nie musiał interweniować, przejazd odbył się sprawnie i bez niespodzianek.

Kolejne dni zołnierze przeznaczyli na ćwiczenia przejazdu w kolumnach, z określoną prędkością. Okazuje się, że defilada defiladzie nierówna i na paradę wojskową w Katowicach należy przygotować się inaczej niż do tej pory:

– Bierzemy pod uwagę warunki, jakie panują w Katowicach, a te są nieco inne niż w Warszawie. W stolicy, gdzie odbywały się wcześniej defilady, mieliśmy przede wszystkim trzy pasy ruchu, tym razem są tylko dwa. To wymaga między innymi zmiany szyku, w jakim będą się poruszały pojazdy – tłumaczy ppłk Waldemar Pawelec z 1 Brygady, dowódca zgrupowania. Wyjaśnia, że tym razem czołgiści nie będą mogli jechać jeden obok drugiego, tylko jeden za drugim. Z boku trasy przejazdu w Katowicach musi pozostać miejsce awaryjne np. dla straży pożarnej czy ambulansów pogotowia ratunkowego.

Na defiladzie odległość między pojazdami musi wynosić 10 m. Żeby precyzyjnie utrzymać dystans, trzeba dokładnie zmierzyć czasy przejazdu różnymi rodzajami sprzętu i odpowiednio dostosować prędkość. Przyjęto, że pierwsze pojazdy będą się przemieszczały z prędkością 7-8 km/h, a ostatnie nieco szybciej, tak aby szyk przez cały czas był zwarty.

A czym jeszcze Katowice zaskoczyły wojskowych kierowców? Okazuje się, że największym wyzwaniem będzie dla czołgistów pokonanie dwóch rond na trasie defilady. Pierwsze rondo - opisuje polska-zbrojna.pl - znajduje się tuż za trybuną honorową, pod Spodkiem. Na nim wszystkie pojazdy skręcą w prawo. W czyn tkwi trudność? 
– Każdy kierowca przed zakrętem odruchowo zmniejsza prędkość. Jednak na defiladzie to nie może mieć miejsca, inaczej powstanie zator na drodze. Dlatego będziemy ćwiczyć ten element do znudzenia – zapowiada podpułkownik.

To nie wszystko, bo po przejechaniu ronda wszystkie pojazdy będą musiały zwiększyć prędkość do 20-30 km/h, aby jak najprędzej opuścić teren i umożliwić przejazd następnym.
- W przeciwnym wypadku tuż przed trybuną zrobi się korek – wyjaśnia dowódca w w portalu polska-zbrojna.pl.

Efekty przygotowań po próbie generalnej nocą z piątku na sobotę (9-10 sierpnia) znają już żołnierze i nieliczni jeszcze widzowie, którzy wyszli zobaczyć pododdziały w akcji. O tym, czy nauka nie poszła w las, cała Polska przekona się w czwartek 15 sierpnia po godz. 14.

 

Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.

REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM]
Więcej z kategorii
REKLAMA 900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
REKLAMA 900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA900x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - BOTTOM1]
Komentarze (1) pokaż wszystkie
  • doc 12 sierpnia 2019 08:08:00
    Profile Avatar

    Warto było by zastanowić się po co komu i czemu ma służyć ta szopka?

  • SLGJY
    user

REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT]
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT1]
CZĘSTO CZYTANE
Nowy dyrektor w kopalni
25 listopada 2024
32.6 tys. odsłon
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
NAJPOPULARNIEJSZE - POKAŻ
REKLAMA 400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x100 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x150 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA400x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - RIGHT2]
REKLAMA 1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA
REKLAMA1600x200 | ROTACYJNA/NIEROTACYJNA STREFA [NEWS - UNDER]