Inteligentny System Zarządzania i Sterowania Ruchem (ITS) powstanie do 2021 r. przy wsparciu unijnych funduszy w Tychach. W czwartek miejscowi samorządowcy podpisali umowę wartą 118 mln zł w tej sprawie z firmą Siemens Mobility.
Tyski system ma m.in. zapewniać priorytet dla autobusów i trolejbusów, zielone światło, gdy na ulicach nie ma ruchu, czytelne informacje dla kierowców i pasażerów, ważenie ciężarówek czy pomiar prędkości aut. W efekcie komunikacja w mieście ma być sprawniejsza i bezpieczniejsza; powstanie też możliwość bezpośredniego sterowania ruchem.
- To szeroko zakrojony projekt, który obejmuje nie tylko rozmaite rozwiązania z dziedziny ITS (inteligentnych systemów transportowych - PAP), ale także przebudowę blisko 40 skrzyżowań w mieście - powiedział, cytowany w czwartkowej informacji magistratu, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tychach Wojciech Łyko.
- Ruch autobusów i trolejbusów będzie na bieżąco śledzony na e-mapach, aby w razie opóźnienia system mógł zareagować bardzo szybko i wprowadzić priorytet przejazdu dla tych pojazdów na wybranych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną - dodał jego zastępca ds. realizacji inwestycji Arkadiusz Pastuszka.
Inteligentne sterowanie ma też np. zapobiegać sytuacjom, w których kierowcy stoją na czerwonym świetle przy braku ruchu wokół, tracąc czas i paliwo. System przeanalizuje wówczas dane i zapali im zielone światło.
Według prezydenta Tychów Andrzeja Dziuby tamtejszy ITS będzie jednym z największych tego typu systemów w kraju i jednym z najważniejszych projektów w tym mieście w najbliższych latach.
- Prace nad nim rozpoczęliśmy wiele miesięcy temu, angażując w to nie tylko inżynierów ruchu czy drogowców, ale także mieszkańców, którzy na co dzień będą korzystali z efektów tego przedsięwzięcia - zapewnił Dziuba.
Jak zaznaczył prezes Siemens Mobility Krzysztof Celiński, Tychy będą kolejnym miastem - po Warszawie, Rzeszowie, Białymstoku, Rzeszowie i Poznaniu - w którym zostaną wdrożone rozwiązania tego dostawcy.
Sercem systemu będzie centrum sterowania, zlokalizowane w pomieszczeniach tyskiego stadionu. Tam będą gromadzone bieżące informacje z systemu, tam też będzie główny ośrodek monitorowania ruchu - poprzez system kamer. Umożliwi on, gdy np. dojdzie do wypadku, wyświetlenie komunikatu o utrudnieniach na tablicach w wybranych punktach miasta.
Na ulicach pojawią się też, m.in. stacje monitorujące pogodę, stacje pomiaru zanieczyszczeń i poziomu hałasu, a także tablice informujące o dostępności miejsc parkingowych. Będą znaki zmiennej treści informujące o niebezpieczeństwach i utrudnieniach. Całość uzupełnią tablice informacyjne na przystankach czy urządzenia umożliwiające automatyczne liczenie pasażerów w autobusach.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.