Właśnie osiągnęliśmy kolejny ważny etap w rozwoju e-administracji – 4 miliony Polaków ma już Profil Zaufany. Czekamy na więcej – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Profil Zaufany to oficjalna cyfrowa tożsamość. Cyfrowe „ja”. W praktyce oznacza to, że dzięki niemu można podpisać online pisma/wnioski do urzędu, skorzystać też z wielu innych e-usług (np. sprawdzić punkty karne). To także jedyny sposób na zalogowanie się do państwowych serwisów – np. Internetowego Konta Pacjenta. PZ jest także niezbędny do tego, by zalogować się w aplikacji mObywatel. Jest darmowy, bezpieczny i ważny trzy lata. Naprawdę warto go mieć.
Przyrost liczby użytkowników Profilu Zaufanego to najlepszy dowód na to, że e-administracja działa coraz lepiej. Stale pracujemy nad tym, by przybywało spraw, które dzięki niemu możemy załatwić – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Dzięki Profilowi Zaufanemu można:
zalogować się do Internetowego Konta Pacjenta,
sprawdzisz, ile masz punktów karnych,
sprawdzić, czy auto - które chcesz sprowadzić z zagranicy - nie było złomowane (Historia Pojazdu),
wystąpić o odpis aktu stanu cywilnego,
zarejestrować działalność gospodarczą,
zgłosić utratę dowodu osobistego,
wystąpić o Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Są dwa sposoby, by założyć Profil Zaufany. Pierwszy – przez Internet, za pomocą internetowego konta bankowego. Drugi – w punkcie potwierdzającym, np. w urzędzie miejskim. Dane w banku są wiarygodne (zostały uwierzytelnione podczas zakładania konta). Dlatego nie trzeba już potwierdzać ich osobiście w urzędzie.
Jak to załatwić? Przede wszystkim należy sprawdzić, czy bank z którego korzystamy ma możliwość założenia Profilu Zaufanego. Trzeba się zalogować na swoje konto bankowe. Wyszukać formularz zakładania Profilu Zaufanego i się zarejestrować. Za każdym razem logować się do Profilu Zaufanego należy przez system banku.
Druga droga towizytę w punkcie potwierdzającym. Wcześniej jednak należy wejść na stronę Profilu Zaufanego. Kliknij „Zarejestruj się”. Wypełnij formularz. W ten sposób złożysz wniosek o założenie PZ. Sprawdź, czy dobrze pamiętasz podany identyfikator i hasło — zaloguj się na stronie Profilu Zaufanego, czyli www.pz.gov.pl.
Następnie należy pójść do wybranego punktu potwierdzającego w ciągu 14 dni od złożenia wniosku. Punktami potwierdzającymi są np. delegatury Urzędów Wojewódzkich, urzędy gminy, urzędy skarbowe, czy poczty. W sumie na terenie całego kraju funkcjonuje niemal 1500 takich punktów.
Jeżeli chcesz codziennie otrzymywać informacje o aktualnych publikacjach ukazujących się na portalu netTG.pl Gospodarka i Ludzie, zapisz się do newslettera.